{"id":20266,"date":"2021-10-25T19:40:28","date_gmt":"2021-10-25T19:40:28","guid":{"rendered":"https:\/\/www.upjs.sk\/prirodovedecka-fakulta\/pracoviska\/ufv\/vyucba\/dokt\/"},"modified":"2022-11-13T21:31:02","modified_gmt":"2022-11-13T20:31:02","slug":"dokt","status":"publish","type":"cpt_pracoviska","link":"https:\/\/www.upjs.sk\/prirodovedecka-fakulta\/pracoviska\/ustavy-pf\/ufv\/vyucba\/dokt\/","title":{"rendered":"Doktorandsk\u00fd stupe\u0148"},"content":{"rendered":"
\u0161tvorro\u010dn\u00e9 \u0161t\u00fadium v programoch:<\/p>\n
Odbor: Astro<\/strong>fyzika<\/strong><\/p>\n Absolventi \u0161tudijn\u00e9ho odboru Astrofyzika ovl\u00e1daj\u00fa teoreticko-fyzik\u00e1lne a po\u010d\u00edta\u010dov\u00e9 met\u00f3dy a matematick\u00fd apar\u00e1t na rie\u0161enie komplexn\u00fdch probl\u00e9mov z astrofyziky. Z\u00edskaj\u00fa teoretick\u00e9 vedomosti o aktu\u00e1lnych trendoch a zameraniach astrofyzik\u00e1ln\u00e9ho v\u00fdskumu, ako aj praktick\u00e9 zru\u010dnosti pri astronomick\u00fdch pozorovaniach a spracovan\u00ed napozorovan\u00fdch d\u00e1t. Preh\u013abia si vedomosti z programovac\u00edch jazykov a r\u00f4znych matematick\u00fdch met\u00f3d\u00a0 a zvl\u00e1dnu samostatne tvori\u0165 po\u010d\u00edta\u010dov\u00e9 modely pre rie\u0161enie astrofyzik\u00e1lnych \u00faloh. Osvoja si z\u00e1sady vedeckej pr\u00e1ce, met\u00f3dy vedeck\u00e9ho v\u00fdskumu a v\u00fdvoja a formulovania vedeck\u00fdch probl\u00e9mov. Absolventi dok\u00e1\u017eu tvorivo aplikova\u0165 nadobudnut\u00e9 poznatky a zru\u010dnosti vo vedeckej praxi a \u010falej rozv\u00edja\u0165 vedn\u00fa discipl\u00ednu.<\/p>\n Odbor:\u00a0<\/strong>Fyzika kondenzovan\u00fdch l\u00e1tok a akustika<\/strong><\/p>\n Absolventi doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia programu Fyzika kondenzovan\u00fdch l\u00e1tok ovl\u00e1daj\u00fa modern\u00e9 met\u00f3dy experiment\u00e1lneho \u0161t\u00fadia tuh\u00fdch l\u00e1tok predov\u0161etk\u00fdm v extr\u00e9mnych experiment\u00e1lnych podmienkach ako s\u00fa ve\u013emi n\u00edzke teploty, vysok\u00e9 magnetick\u00e9 polia, vonkaj\u0161\u00ed tlak. Ovl\u00e1daj\u00fa komer\u010dn\u00e9 zariadenia schopn\u00e9 tieto podmienky vytv\u00e1ra\u0165, s\u00fa v\u0161ak dostato\u010dne prakticky erudovan\u00ed, aby boli schopn\u00ed zavies\u0165, alebo upravi\u0165 experiment\u00e1lnu met\u00f3du pre sk\u00famanie predov\u0161etk\u00fdm\u00a0 termodynamick\u00fdch\u00a0 a transportn\u00fdch vlastnost\u00ed vybran\u00fdch syst\u00e9mov. Z\u00edskali hlbok\u00fd teoretick\u00fd z\u00e1klad o kvantovomechanick\u00fdch procesoch prebiehaj\u00facich v tuh\u00fdch l\u00e1tkach, ktor\u00fd im umo\u017e\u0148uje porozumie\u0165 s\u00fa\u010dasn\u00fdm otvoren\u00fdm vedeck\u00fdm probl\u00e9mom vo fyzike\u00a0 kondenzovan\u00fdch l\u00e1tok a akt\u00edvne sa zapoji\u0165 do ich rie\u0161enia. Po\u010das doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia nadobudli praktick\u00e9 znalosti o pr\u00edprave a \u0161t\u00fadiu \u0161trukt\u00fary nekonven\u010dn\u00fdch materi\u00e1lov s d\u00f4razom na nanoskopick\u00e9 syst\u00e9my. S\u00fa schopn\u00ed pracova\u0165 so s\u00fadob\u00fdmi programov\u00fdmi bal\u00edkmi pre sofistikovan\u00fa anal\u00fdzu experiment\u00e1lnych d\u00e1t a ich po\u010d\u00edta\u010dov\u00e9 modelovanie. Dok\u00e1\u017eu fyzik\u00e1lne interpretova\u0165 z\u00edskan\u00e9 experiment\u00e1lne \u00fadaje a navrhovan\u00fa interpret\u00e1ciu prezentova\u0165 vo forme vedeckej publik\u00e1cie, alebo na vedeckej konferencii. Osvojen\u00e9 vedomosti a zru\u010dnosti umo\u017e\u0148uj\u00fa absolventom doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia Fyzika kondenzovan\u00fdch l\u00e1tok sta\u0165 sa \u010dlenmi \u0161pi\u010dkov\u00fdch v\u00fdskumn\u00fdch t\u00edmov na renomovan\u00fdch vedeck\u00fdch pracovisk\u00e1ch v Eur\u00f3pe a z\u00e1mor\u00ed. Uveden\u00e1 mo\u017enos\u0165 je pravidelne vyu\u017e\u00edvan\u00e1 v r\u00e1mci postdoktorandsk\u00fdch pobytov.<\/p>\n Odbor:\u00a0<\/strong>Jadrov\u00e1 a subjadrov\u00e1 fyzika<\/strong><\/p>\n Absolventi doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia, \u0161tudijn\u00e9ho odboru Jadrov\u00e1 a\u00a0subjadrov\u00e1 fyzika maj\u00fa hlbok\u00e9 experiment\u00e1lne a teoretick\u00e9 znalosti a zru\u010dnosti z discipl\u00edn, ako kvantov\u00e1 te\u00f3ria po\u013ea, \u00a0kvantov\u00e1 chromodynamika, experiment\u00e1lne met\u00f3dy jadrovej a\u00a0subjadrovej fyziky, spracovanie experiment\u00e1lnych \u00fadajov \u0161tatistick\u00fdmi met\u00f3dami a\u00a0anal\u00fdza d\u00e1t na fyzik\u00e1lny predmet, ktor\u00e9 m\u00f4\u017eu uplatni\u0165 vo svojej praxi.<\/p>\n Skladba \u0161tudijn\u00e9ho programu d\u00e1va \u0161tudentom priestor na pochopenie z\u00e1kladn\u00fdch fyzik\u00e1lnych princ\u00edpov mikrosveta a\u00a0te\u00f3ri\u00ed a vz\u00e1jomnej s\u00favislosti javov. Pritom absolventi dan\u00e9ho \u0161tudijn\u00e9ho programu maj\u00fa vzdelanie aj z\u00a0\u010fal\u0161ej \u0161pecializ\u00e1cie, konkr\u00e9tne z\u00a0kozmickej fyziky a\u00a0z\u00a0aplikovanej jadrovej fyziky. S\u00fa obozn\u00e1men\u00ed s\u00a0praktick\u00fdm pou\u017eit\u00edm \u0161tatistick\u00fdch met\u00f3d a\u00a0programov\u00fdch prostriedkov na vyhodnotenie experiment\u00e1lnych \u00fadajov a na simul\u00e1ciu zlo\u017eit\u00fdch fyzik\u00e1lnych procesov v\u00a0detektoroch. Tak\u00e9to vzdelanie im umo\u017e\u0148uje ch\u00e1pa\u0165 interdisciplin\u00e1rne s\u00favislosti medzi odbormi a aplikova\u0165 vedomosti z jedn\u00e9ho odboru v problematike druh\u00e9ho\u00a0 odboru.<\/p>\n Charakteristika absolventa 3.stup\u0148a vysoko\u0161kolsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia odboru Jadrov\u00e1 a\u00a0subjadrov\u00e1 fyzika<\/p>\n \u00darove\u0148 absolventa doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia je porovnate\u013en\u00e1 s\u00a0\u00farov\u0148ou absolventa doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia eur\u00f3pskych univerz\u00edt. Absolvent doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia ovl\u00e1da vedeck\u00e9 met\u00f3dy s\u00fa\u010dasnej jadrovej a\u00a0subjadrovej fyziky, dok\u00e1\u017ee vedecky pracova\u0165 a\u00a0prin\u00e1\u0161a\u0165 rie\u0161enie zlo\u017eit\u00fdch probl\u00e9mov v\u00a0oblasti experiment\u00e1lnej jadrovej a\u00a0subjadrovej fyziky a v\u00a0oblasti modelovania jadrov\u00fdch a\u00a0subjadrov\u00fdch probl\u00e9mov a\u00a0experiment\u00e1lnych zariaden\u00ed vo vybran\u00fdch oblastiach fyziky detektorov. Je schopn\u00fd zauj\u00edma\u0165 kompetentn\u00e9 stanovisko k\u00a0aktu\u00e1lnym vedeck\u00fdm trendom v\u00a0oblasti\u00a0 fyziky element\u00e1rnych \u010dast\u00edc , v\u00a0oblasti fyziky interakcie \u0165a\u017ek\u00fdch i\u00f3nov pri ultrarelativistick\u00fdch\u00a0 energi\u00e1ch a\u00a0v\u00a0oblasti kozmick\u00e9ho \u017eiarenia. Vzh\u013eadom k\u00a0svojej pripravenosti a\u00a0charakteru v\u00fdskumu v\u00a0oblasti subjadrovej fyziky, absolvent doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia bude adaptabiln\u00fd aj v\u00a0in\u00fdch vedn\u00fdch discipl\u00ednach a\u00a0v\u00a0praxi.<\/p>\n Odbor:\u00a0<\/strong>Biofyzika<\/strong><\/p>\n Absolvent tretieho stup\u0148a \u0161tudijn\u00e9ho programu Biofyzika:<\/p>\n Okrem zmienen\u00fdch vedomost\u00ed a schopnost\u00ed, z\u00edska absolvent tretieho stup\u0148a vysoko\u0161kolsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia odboru biofyzika tieto \u0161pecializovan\u00e9 vedomosti, schopnosti a zru\u010dnosti:<\/p>\n vo vybran\u00fdch oblastiach fotofyziky, fotoch\u00e9mie, fotobiol\u00f3gie, bioch\u00e9mie, molekulovej biol\u00f3gie, farmakol\u00f3gie, nanotechnol\u00f3gi\u00ed a bioinformatiky.<\/p>\n Odbor:\u00a0<\/strong>Fyzika kondenzovan\u00fdch l\u00e1tok a akustika<\/strong><\/p>\n \u0160tudijn\u00fd program vytv\u00e1ra fyzik\u00e1lne i\u00a0chemick\u00e9 z\u00e1zemie pre z\u00edskanie najvy\u0161\u0161ieho stup\u0148a vysoko\u0161kolsk\u00e9ho vzdelania pre absolventov magistersk\u00e9ho i\u00a0in\u017einierskeho \u0161t\u00fadia v\u00a0 odboroch ako s\u00fa:\u00a0 medziodoborov\u00e9 \u0161t\u00fadium v\u00a0kombin\u00e1cii s\u00a0fyzikou alebo\u00a0ch\u00e9miou, u\u010dite\u013esk\u00e9 \u0161t\u00fadium\u00a0 v\u00a0kombin\u00e1cii s\u00a0fyzikou, in\u017einierske \u0161t\u00fadium v\u00a0odbore materi\u00e1ly a\u00a0jeho pr\u00edbuzn\u00fdch odboroch. Profil absolventa je budovan\u00fd na princ\u00edpoch budovania i\u00a0rozvoja fyzik\u00e1lneho ch\u00e1pania makroskopick\u00fdch prejavov vlastnost\u00ed modern\u00fdch\u00a0 materi\u00e1lov. Absolvent m\u00e1 aktu\u00e1lny preh\u013ead v oblasti vlastnost\u00ed, procesov v\u00fdroby, aplik\u00e1ci\u00ed i v\u00fdskumu modern\u00fdch progres\u00edvnych materi\u00e1lov. Ukazuje sa, \u017ee v\u00fdroba i\u00a0\u00faspe\u0161n\u00e9 aplik\u00e1cie materi\u00e1lov s\u00a0neusporiadanou, kv\u00e1ziusporiadanou \u0161trukt\u00farou v\u010d\u00edtane nanomateri\u00e1lov si vy\u017eaduj\u00fa \u0161pecializovan\u00fd pr\u00edstup vo v\u00fdchove bud\u00facich odborn\u00edkov so siln\u00fdm akcentom na fyzik\u00e1lne i\u00a0chemick\u00e9 vzdelanie opieraj\u00fac sa o\u00a0z\u00e1kladn\u00e9 atrib\u00faty odboru fyzika. Absolvent \u0161tudijn\u00e9ho programu ovl\u00e1da metodiky pr\u00edpravy a\u00a0charakteriz\u00e1cie modern\u00fdch materi\u00e1lov ako s\u00fa napr. r\u00f4zne met\u00f3dy pr\u00edpravy r\u00fdchlochladen\u00fdch zliatin, synt\u00e9zy nanomateri\u00e1lov, spektroskopick\u00e9 i\u00a0mikroskopick\u00e9 met\u00f3dy na \u0161t\u00fadium \u0161trukt\u00fary, z\u00e1kladn\u00e9 magnetick\u00e9, elektrick\u00e9, nap\u00e4\u0165ov\u00e9, magnetick\u00e9 charakteristiky materi\u00e1lov a\u00a0pod. Dok\u00e1\u017ee samostatne a tvorivo vyu\u017e\u00edva\u0165 existuj\u00face experiment\u00e1lne postupy pre aplik\u00e1cie v\u00a0praxi, ale i\u00a0navrhova\u0165 nov\u00e9 postupy pre inovat\u00edvne technol\u00f3gie. Ovl\u00e1da z\u00e1klady po\u010d\u00edta\u010dovej techniky, ako aj z\u00e1klady informa\u010dn\u00fdch a\u00a0komunika\u010dn\u00fdch technol\u00f3gi\u00ed ako je pr\u00e1ca s\u00a0internetom, informa\u010dn\u00fdmi syst\u00e9mami a\u00a0datab\u00e1zami na \u00farovni odpovedaj\u00facej pre absolventa najvy\u0161\u0161ieho vysoko\u0161kolsk\u00e9ho stup\u0148a. Bude kvalifikovan\u00fdm vedeck\u00fdm pracovn\u00edkom a m\u00f4\u017ee sa uplatni\u0165 vo v\u00fdrobnej praxi, vo vedeck\u00fdch t\u00edmoch na univerzitn\u00fdch, akademick\u00fdch a in\u00fdch vzdel\u00e1vac\u00edch a v\u00fdskumn\u00fdch pracovisk\u00e1ch, ako aj na ved\u00facich miestach v oblasti riadenia vedy.<\/p>\n Odbor: V\u0161eobecn\u00e1\u00a0<\/strong>fyzika a\u00a0matematick\u00e1 fyzika<\/strong><\/p>\n V\u0161eobecn\u00e1 charakteristika odborn\u00e9ho profilu absolventa:<\/p>\n Absolvent doktorandsk\u00e9ho \u0161t\u00fadia Teoretickej fyziky (\u010falej len \u201eabsolvent\u201c) ovl\u00e1da rozsiahly matematick\u00fd apar\u00e1t a teoreticko-fyzik\u00e1lne met\u00f3dy na rie\u0161enie komplexn\u00fdch probl\u00e9mov v syst\u00e9moch zlo\u017een\u00fdch z navz\u00e1jom interaguj\u00facich sub\u010dast\u00ed. Pou\u017eitie matematick\u00e9ho apar\u00e1tu a t\u00fdchto vedeck\u00fdch met\u00f3d nie je obmedzen\u00e9 len na fyzik\u00e1lne syst\u00e9my, ale na v\u0161etky oblasti \u013eudskej \u010dinnosti, \u0161trukt\u00fara ktor\u00fdch sa ned\u00e1 pochopi\u0165 priamym zmyslov\u00fdm nazeran\u00edm, ale iba pomocou teoretick\u00fdch abstrakci\u00ed.\u00a0<\/p>\n Teoretick\u00e9 vedomosti:<\/p>\n Absolvent dok\u00e1\u017ee vedecky pracova\u0165 a prin\u00e1\u0161a\u0165 origin\u00e1lne rie\u0161enia zlo\u017eit\u00fdch probl\u00e9mov v oblastiach:<\/p>\n Dopl\u0148uj\u00face vedomosti a\u00a0schopnosti:<\/p>\n Absolvent si okrem teoretick\u00fdch vedomost\u00ed osvoj\u00ed:<\/p>\n Odbor: Te\u00f3ria vyu\u010dovania f<\/strong>yziky<\/strong><\/p>\n Absolvent \u0161tudijn\u00e9ho programu Te\u00f3ria vyu\u010dovania fyziky sa dok\u00e1\u017ee odborne orientova\u0165 v \u0161ir\u0161\u00edch s\u00favislostiach fyzik\u00e1lneho pozn\u00e1vania, ovl\u00e1da teoretick\u00e9 z\u00e1klady te\u00f3rie vyu\u010dovania fyziky, ktor\u00e9 je schopn\u00fd tvoriv\u00fdm sp\u00f4sobom aplikova\u0165 pri rie\u0161en\u00ed \u0161irok\u00e9ho spektra probl\u00e9mov v oblasti akt\u00edvneho fyzik\u00e1lneho pozn\u00e1vania pre r\u00f4zne cie\u013eov\u00e9 skupiny, ovl\u00e1da praktick\u00e9 aj metodick\u00e9 postupy modern\u00fdch vyu\u010dovac\u00edch met\u00f3d a vyu\u017e\u00edvania digit\u00e1lnych technol\u00f3gi\u00ed a vie ich tvorivo uplat\u0148ova\u0165 vo vlastnej pedagogickej pr\u00e1ci aj pri realiz\u00e1cii didaktick\u00e9ho v\u00fdskumu, ovl\u00e1da z\u00e1sady vypracovania a predkladania vedecko-v\u00fdskumn\u00fdch projektov zameran\u00fdch na vzdel\u00e1vanie, je schopn\u00fd samostatnej vedecko-v\u00fdskumnej pr\u00e1ce v oblasti fyzik\u00e1lneho vzdel\u00e1vania a je pripraven\u00fd zapoji\u0165 sa do vedeck\u00fdch programov v r\u00e1mci Eur\u00f3pskeho v\u00fdskumn\u00e9ho priestoru.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":20263,"menu_order":2,"template":"","meta":{"_acf_changed":false,"_editorskit_title_hidden":false,"_editorskit_reading_time":0,"_editorskit_is_block_options_detached":false,"_editorskit_block_options_position":"{}"},"categories":[],"tags":[],"tax_aktuality":[],"class_list":["post-20266","cpt_pracoviska","type-cpt_pracoviska","status-publish","hentry"],"acf":{"acf_link_na_externy_obsah":""},"yoast_head":"\n\n
\n
\n
\n
\n