
Absolvent doktorandského štúdia Fyziológia rastlín získa rozsiahle teoretické vedomosti a schopnosť tvorivo pracovať vo vednom odbore. Bude ovládať metódy štúdia regulácie fyziologických procesov rastlín v interakcii s dynamickými faktormi prostredia. Vedecká erudícia v metabolizme rastlín a v problematike mechanizmov riadenia vývinu a reprodukčných procesov autotrofných organizmov prispejú k riešeniu ochrany a tvorby životného prostredia. Absolvent tiež nadobudne metodické schopnosti pre experimentálnu prácu v aplikovaných odboroch ako sú molekulovo-biologické, biotechnologické, karyologické, enzymologické, niektoré chemické analytické metódy a tiež matematické metódy hodnotenia pokusov.
Absolvent doktorandského študijného programu Zoológia a fyziológia živočíchov má rozsiahle odborné znalosti vo viacerých oblastiach študijného odboru, ktoré využíva ako podklad pre realizáciu výskumu a vývoja v danej oblasti. Absolvent je schopný samostatne vedecky pracovať, kriticky hodnotiť vlastné výsledky a konfrontovať ich s údajmi vo svete a odbornou literatúrou. Je schopný preniesť metódy a výsledky globálneho výskumu do vlastnej práce a aplikovať ich vo vývoji v oblasti vedy. Jeho cieľom je získať najnovšie teoretické a praktické poznatky na základe súčasného stavu vedeckých poznatkov. S výsledkami tvorivej experimentálnej práce, prispieva nielen k rozvoju vedy a vedeckých poznatkov, ale ich správna vedecká hodnota umožňuje aj ich uplatnenie v poľnohospodárstve, lesníctve, medicíne, farmakológii a pri ochrane genofondov zvierat a samotného človeka. Je metodicky pripravený na systematické štúdium a vykonávanie vedeckých experimentov, pozorovaní a analýz s cieľom priniesť vlastné riešenia problémov, berúc do úvahy zároveň najnovšie výsledky súvisiacich disciplín (molekulárna genetika, genomika, cytológia atď.). Má praktické skúsenosti v terénnom výskume, zbere a skladovaní biologických vzoriek. Dobre hovorí aspoň jedným svetovým jazykom (najmä angličtinou), v ktorom môže komunikovať písomne a ústne (vrátane písania publikácií). Má dostatočné erudície a skúsenosti s prácou s výpočtovou technikou pri získavaní najnovších informácií z elektronických databáz a elektronických časopisov, ako aj v štatistickom spracovaní experimentálnych údajov a grafickom spracovaní výsledkov experimentov. Absolvent sa vyznačuje nezávislým, kritickým a analytickým myslením. Zohľadňuje sociálne, vedecké a etické aspekty pri formulovaní výskumných zámerov a interpretácii výsledkov výskumu. Dokáže nastaviť zameranie výskumu a koordinovať tím v príslušnej disciplíne.
Absolventi tohto doktorandského študijného programu sú uplatniteľní v širokom spektre povolaní. Uplatňujú sa v profesiách s výskumným zameraním, predovšetkým v akademickom prostredí ako vysokoškolskí učitelia a vedeckí pracovníci so zameraním na molekulárnu biológiu, genetiku, cytológiu, mikrobiológiu, fyziológiu, imunológiu a ďalšie a v ústavoch Slovenskej akadémie vied. Niektorí absolventi doktorandského štúdia pôsobia na postdoktorandských pozíciách v zahraničí. Mimo akademického prostredia sa uplatňujú v rôznych zdravotníckych zariadeniach a biomedicínskych inštitúciách alebo farmaceutických spoločnostiach, kde pôsobia v oblasti diagnostiky, ale aj na manažérskych pozíciách.

Absolvent študijného programu Biofyzika ovláda vedecké metódy biofyziky, ktoré je schopný tvorivým spôsobom aplikovať na riešenie širokého spektra problémov v oblasti vied o živej prírode (fyziológia, molekulová biológia, biochémia, farmakológia a teoretická medicína, teoretická biológia a medicína, imunológia, bioinformatika). Ovláda metódy a praktickú aplikáciu najnovších interdisciplinárnych vied v oblasti biológie, nanotechnológií a bioinformatických technológií. Absolvent odboru vedecky báda a prináša pôvodné, originálne riešenia nastolených problémov a má aktívne osvojenú metodiku vedeckej práce, vedeckej formulácie problému, publikovanie výsledkov vedeckého výskumu a ich prezentáciu na odborných podujatiach.
Cieľom vzdelávania v rámci doktorandského študijného programu je pripraviť absolventov v špecializáciách Teoretická fyzika, Astrofyzika alebo Jadrová a subjadrová fyzika disponujúcich širokou škálou expertných vedomostí, zručností a kompetencií zodpovedajúcich úrovni č. 8 Národného kvalifikačného rámca Slovenskej republiky. Absolvent tohto študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie tretieho stupňa v študijnom odbore Fyzika, s dominantnou orientáciou na teoretickú fyziku, astrofyziku, jadrovú a časticovú fyziku, kozmickú fyziku alebo medicínsku fyziku. Priame vzdelávacie aktivity sú prioritne vykonávané počas prvej polovice štúdia a vedeckovýskumná činnosť sa časovo koncentruje do druhej polovice štúdia. Doktorandský študijný program Fyzika produkuje na všetkých odborných zameraniach malý počet absolventov, ktorí sa stopercentne uplatňujú v praxi buď na univerzitách a vedecko-výskumných inštitúciách doma ako aj v zahraničí a tiež na rôznych tvorivých pozíciách v počítačových firmách (napr. Siemens, GlobalLogic, Ness…).
Absolvent študijného programu Fyzika kondenzovaných látok získa hlboké vedomosti o fyzike kondenzovaných látok na úrovni súčasného stavu výskumu vo svete. Absolvent ovláda vedecké metódy fyziky kondenzovaných látok s orientáciou na široký interval teplôt, citlivé spektroskopické metódy pri normálnych, ale aj medzných podmienkach, a to predovšetkým vo vysokých magnetických poliach a pri veľmi nízkych teplotách. Ovláda spôsoby prípravy rôznych nanoštruktúr ako aj ich mikroskopickú diagnostiku. Osvojí si zásady samostatnej aj tímovej vedeckej práce, vedeckého bádania a vedeckého formulovania problémov. Dokáže tvorivo aplikovať nadobudnuté poznatky v praxi, vyvíjať nové materiály, technológie, postupy a tak nájsť uplatnenie v rôznych odboroch vedy, výskumu, priemyslu a služieb vo verejnom aj súkromnom sektore.
Absolvent študijného programu Teória vyučovania fyziky sa dokáže odborne orientovať v širších súvislostiach fyzikálneho poznávania, ovláda teoretické základy teórie vyučovania fyziky, ktoré je schopný tvorivým spôsobom aplikovať pri riešení širokého spektra problémov v oblasti aktívneho fyzikálneho poznávania pre rôzne cieľové skupiny, ovláda praktické aj metodické postupy moderných vyučovacích metód a využívania digitálnych technológií a vie ich tvorivo uplatňovať vo vlastnej pedagogickej práci aj pri realizácii didaktického výskumu, ovláda zásady vypracovania a predkladania vedecko-výskumných projektov zameraných na vzdelávanie, je schopný samostatnej vedecko-výskumnej práce v oblasti fyzikálneho vzdelávania a je pripravený zapojiť sa do vedeckých programov v rámci Európskeho výskumného priestoru.
Absolvent doktorandského štúdia Progresívne materiály má aktuálny prehľad v oblasti vlastností, procesov výroby, aplikácií i výskumu moderných progresívnych materiálov. Absolvent študijného programu ovláda metodiky prípravy a charakterizácie moderných materiálov ako sú napr. rôzne metódy prípravy rýchlochladených zliatin, syntézy nanomateriálov, spektroskopické i mikroskopické metódy na štúdium štruktúry, základné magnetické, elektrické, napäťové, magnetické charakteristiky materiálov a pod. Dokáže samostatne a tvorivo využívať existujúce experimentálne postupy pre aplikácie v praxi, ale i navrhovať nové postupy pre inovatívne technológie. Ovláda základy počítačovej techniky, ako aj základy informačných a komunikačných technológií ako je práca s internetom, informačnými systémami a databázami na úrovni odpovedajúcej pre absolventa najvyššieho vysokoškolského stupňa. Bude kvalifikovaným vedeckým pracovníkom a môže sa uplatniť vo výrobnej praxi, vo vedeckých tímoch na univerzitných, akademických a iných vzdelávacích a výskumných pracoviskách, ako aj na vedúcich miestach v oblasti riadenia vedy.

Absolventi študijného programu Analytická chémia sú schopní samostatne tvorivo vedecky pracovať a prinášať vlastné riešenia problémov v oblasti analytickej chémie. Ovládajú vedecké metódy výskumu a vývoja v analytickej chémii s orientáciou na chromatografiu, spektrálnu analýzu, identifikáciu analytov a vyhodnocovane analytických výsledkov. Absolventi získajú schopnosť analytického a syntetického riešenia náročných úloh spoločenskej praxe. Získajú potrebné vedomosti na rozvoj študijného odboru a publikovanie výsledkov vlastnej práce a sú tiež schopní samostatne vyučovať špecializované chemické predmety na vysokých školách. Dokážu samostatne plánovať a viesť výskumný tím.
Absolventi študijného programu Anorganická chémia sú schopní samostatne a tvorivo vedecky pracovať. Ovládajú vedecké metódy výskumu anorganických, bioanorganických zlúčenín a materiálov so zameraním na progresívne metódy výskumu v anorganickej chémii (nanomateriály, chémia vysokoteplotných supravodičov, biokoordinačná chémia, využitie nerudných surovín – bentonitu, zeolitu a pod.). Absolventi sú schopní nájsť perspektívne smery rozvoja vedného odboru, formulovať vedecký problém, zostaviť výskumný projekt, vybrať vhodné experimentálne techniky na riešenie daného vedeckého problému a viesť výskumný kolektív. Absolventi doktorandského štúdia sa uplatnia vo výskumných inštitúciách ako aj vo vzdelávacích zariadeniach doma a v zahraničí.
Absolventi študijného programu Biochémia sú schopní samostatne tvorivo vedecky pracovať. Ovládajú vedecké chemické, biologické a biomedicínske metódy výskumu a vývoja s orientáciou na skúmanie chemického zloženia látok a základné procesy, ktoré prebiehajú v živých organizmoch za fyziologických a patologických podmienok. Vedomosti a zručnosti, ktoré získajú štúdiom môžu využiť v širokej škále činností v biochemickom a biomedicínskom výskume, v klinickej praxi, v prevádzkových a vývojových laboratóriách potravinárskeho, farmaceutického, poľnohospodárskeho a veterinárneho zamerania, v obchodných firmách farmaceutického zamerania pri testovaní a predaji nových liekov, ďalej v informačnom manažmente a v neposlednom rade aj v štátnej správe.
Absolvent má široké vedomosti o teoretických a empirických poznatkoch z oblasti geoinformatiky a diaľkového prieskumu Zeme. Ovláda najnovšie geoinformatické metódy a geopriestorové technológie. Vie riešiť zložité geopriestorové úlohy a tvorivým spôsobom aplikovať poznatky z geoinformatiky a aj príbuzných disciplín v praxi. Absolvent dokáže rozvíjať teoreticko-metodologickú bázu geoinformatiky, najmä v oblasti geopriestorových analýz, modelovania procesov krajiny a aplikácie najmodernejších metód diaľkového prieskumu Zeme. Ovláda zásady práce vedeckého výskumu vrátane publikovania vo vedeckých časopisoch a prezentácie vedeckých výsledkov. Vie formulovať výskumné otázky a pomocou vhodnej aplikácie metodických postupov ich tvorivo riešiť. Má vynikajúci prehľad o najnovších poznatkoch, metódach a technológiách v danej oblasti a vie ich efektívne aplikovať v praxi. Absolventi tohto študijného programu budú nachádzať uplatnenie najmä v organizáciach výskumu a vývoja, vysokých školách, orgánoch štátnej správy a samosprávy, ale aj v súkromnom sektore pri vývoji softvéru geografických informačných systémov a pri riešení úloh zberu dát o krajine a ich spracovania pomocou geografických informačných systémov.
Absolventi študijného programu Organická chémia sú schopní samostatne tvorivo vedecky pracovať. Ovládajú vedecké metódy výskumu a vývoja v organickej chémii s orientáciou na viacstupňovú syntézu zložitých organických zlúčenín, využitie organokovových zlúčenín, syntézy s využitím netradičných metód (fotochémia), výskum reakčných mechanizmov experimentálnymi aj počítačovými metódami a cielené stereoselektívne syntézy prírodných látok. Absolventi sú tiež schopní samostatne vyučovať špecializované chemické predmety na vysokých školách. Dokážu samostatne plánovať a viesť výskumný tím.

Absolvent študijného programu Geoinformatika a diaľkový prieskum Zeme má široké vedomosti o teoretických a empirických poznatkoch z oblasti geoinformatiky a diaľkového prieskumu Zeme. Ovláda najnovšie geoinformatické metódy a geopriestorové technológie. Vie riešiť zložité geopriestorové úlohy a tvorivým spôsobom aplikovať poznatky z geoinformatiky a aj príbuzných disciplín v praxi. Absolvent dokáže rozvíjať teoreticko-metodologickú bázu geoinformatiky, najmä v oblasti geopriestorových analýz, modelovania procesov krajiny a aplikácie najmodernejších metód diaľkového prieskumu Zeme. Ovláda zásady práce vedeckého výskumu vrátane publikovania vo vedeckých časopisoch a prezentácie vedeckých výsledkov. Vie formulovať výskumné otázky a pomocou vhodnej aplikácie metodických postupov ich tvorivo riešiť. Má vynikajúci prehľad o najnovších poznatkoch, metódach a technológiách v danej oblasti a vie ich efektívne aplikovať v praxi. Absolventi tohto študijného programu budú nachádzať uplatnenie najmä v organizáciach výskumu a vývoja, vysokých školách, orgánoch štátnej správy a samosprávy, ale aj v súkromnom sektore pri vývoji softvéru geografických informačných systémov a pri riešení úloh zberu dát o krajine a ich spracovania pomocou geografických informačných systémov.

Absolvent študijného programu Informatika má hlboké teoreticko-metodologické vedomosti z kľúčových oblastí informatiky na úrovni súčasného stavu svetového výskumu. V rámci voliteľných predmetov a zamerania problematiky dizertačnej práce sa počas štúdia špecializuje na jednu z uvedených oblastí: (a) umelá inteligencia s využitím techník neurónových sietí, (b) deduktívne, induktívne a abduktívne systémy a ich využitie v aplikáciách flexibilného dotazovania, (c) pravdepodobnostné algoritmy, kryptografia a informačná bezpečnosť, (d) teória automatov a výpočtová zložitosť.

Profil absolventa doktorandského študijného programu Matematika zodpovedá úrovni č. 8 vedomostí, zručností a kompetencií podľa Národného kvalifikačného rámca SR v európskom priestore vysokoškolského vzdelávania.
Vedomosti: absolvent uvedeného študijného programu má hlboké všeobecné i špecializované matematické znalosti a vhľad do teoretických základov vybraných matematických disciplín aj ich aplikačných aspektov.
Zručnosti: absolvent si počas štúdia osvojí vedecké metódy teoretického výskumu i spôsoby jeho aplikácie v iných odboroch, prezentovanie výsledkov výskumu rôznymi formami vrátane implementácie pre prax, publikovania vo vedeckých časopisoch, vystupovania na vedeckých konferenciách, ako aj spôsoby výskumnej tímovej spolupráce či zásady vedenia výskumného tímu.
Kompetencie: absolvent je schopný samostatne a v tíme vytvárať spojité resp. diskrétne matematické modely úloh z rôznych vedných oblastí, navrhovať ich riešenia tak na teoretickej báze, ako aj praktickou implementáciou za pomoci výpočtovej techniky. Je tiež schopný udržiavať kontakty s posledným vývojom vo svojej disciplíne a pokračovať vo vlastnom profesionálnom napredovaní.
Absolvent študijného programu Teória vyučovania matematiky nadobudne kvalitné vedomosti z matematických disciplín z predmetov študijného programu učiteľstvo matematiky, predovšetkým z oblastí súvisiacich s IKT, pedagogicko-psychologických disciplín, ako aj z metód kvantitatívnej analýzy. Absolvent bude schopný aplikovať získané teoretické poznatky pri riešení problémov spoločenskej praxe, pracovať s vedeckou knižnou a časopiseckou literatúrou, využívať internetové zdroje, prezentovať výsledky svojej práce na domácich a medzinárodných vedeckých konferenciách, formulovať matematické problémy, projekty a ďalšie formy aktivizačných úloh pre študentov.