Prejsť na obsah

Spoločné stanovisko vedenia Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Košiciach a vedenia Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach k vládnemu návrhu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch

2minút, 53sekúnd

a o zmene a doplnení niektorých zákonov1)

Vedenia Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Košiciach a Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach, fakúlt pripravujúcich aj budúcich učiteľov, reagujú na nasledovné ustanovenia vládneho návrhu zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov:

V § 43 odsek (2) je za poskytovateľa kvalifikačného vzdelávania (podľa odseku 1 písm. a) a b) doplňujúce pedagogické štúdium a písm. c) až f) rozširujúce štúdium) okrem vysokej školy stanovená aj organizácia zriadená ministerstvom školstva (Metodicko-pedagogické centrum).

V § 44 Doplňujúce pedagogické štúdium odsek (4) je na odborného garanta doplňujúceho pedagogického štúdia a obdobne v § 45 Rozširujúce štúdium odsek (2) je na odborného garanta rozširujúceho štúdia, kladená požiadavka, že má ísť o odborníka s najmenej vedecko-pedagogickým titulom docent.

V § 59 Atestácia odsek (2) písmeno b) je uvedené, že atestáciu môže organizovať atestačná organizácia, ktorou je organizácia zriadená ministerstvom školstva.

V § 63 Financovanie profesijného rozvoja odsek (2) je umožnené, že ak ide o rozširujúce štúdium v súlade s plánom profesijného rozvoja a plánom vzdelávania poskytované organizáciou zriadenou ministerstvom školstva, oprávnené náklady hradí poskytovateľ, ak ide o rozširujúce štúdium poskytované vysokou školou, oprávnené náklady môže hradiť zamestnávateľ.

1) Parlamentná tlač 1262, dátum doručenia 11.1.2019, prerokovaný v I. čítaní na 40.schôdzi NR SR, uznesenie číslo 1588 zo dňa 30.1.2019

Spoločné stanovisko vedenia Prírodovedeckej fakulty UPJŠ v Košiciach a vedenia Filozofickej fakulty UPJŠ v Košiciach

Vysoké školy sú zodpovedné za vysokoškolskú prípravu budúcich učiteľov a teda majú byť zodpovedné aj za ďalšie vzdelávanie učiteľov v súlade s aktuálnymi a budúcimi potrebami praxe na základe najnovších vedeckých poznatkov ako aj vlastnej výskumnej činnosti.

Doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium majú realizovať len vysoké školy, nie organizácia zriadená ministerstvom. Je neprípustne, aby obsah, ktorý je súčasťou vysokoškolskej prípravy učiteľov, realizovala organizácia nižšej úrovne. Docenti a profesori majú toto vzdelávanie garantovať z pozície vlastnej VŠ, nie cez paralelný pracovný pomer. Oprávnené náklady spojené s profesijným rozvojom poskytovaným vysokou školu majú byť zohľadnené v rozpočtových položkách vysokej školy.

Požiadavku na vlastnú výskumnú činnosť organizácia zriadená ministerstvom nespĺňa a nebude spĺňať. Ak pripustíme ďalšie vzdelávanie bez väzby na vedecký výskum, vytvárame tak nebezpečný precedens, ktorý bude mať negatívny dopad na kvalitu vzdelávania v regionálnom školstve.

Atestácia je štátne overenie profesijných kompetencií vymedzených profesijným štandardom a vedie k zaradeniu do vyššieho kariérového stupňa. Je neprípustné, aby atestačnou organizáciou bola organizácia nižšej úrovne ako VŠ a takáto organizácia nemá realizovať ani predatestačné vzdelávanie.

Metodicko-pedagogické centrum by sa malo orientovať na metodickú pomoc učiteľom, semináre k inovovanému obsahu vzdelávania a učebným materiálom, na výmenu praktických skúsenosti medzi učiteľmi.

v Košiciach 12.03.2019


Študuj na UPJŠ