Postavenie fakulty
Prírodovedecká fakulta UPJŠ v Košiciach vznikla 1. marca 1963. Je jednou z piatich fakúlt Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a súčasne druhou najstaršou. Jej založenie vyplynulo zo spoločenskej potreby východoslovenského regiónu, v ktorom nastal prudký priemyselný a kultúrny rozvoj, ale chýbala komplexná vedecko-výskumná základňa a prejavoval sa nedostatok kvalifikovaných učiteľov a odborníkov v oblasti prírodných vied, ktorí by na profesionálnej úrovni vychovávali nové generácie erudovaných prírodovedcov a matematikov a rozvíjali tvorivú vedeckú činnosť. Za 48 rokov svojej existencie zaznamenala fakulta výrazný kvantitatívny a kvalitatívny rozvoj. Na fakulte je v súčasnosti vybudovaných 7 odborov – biológia, všeobecná ekológia, fyzika, geografia, chémia, informatika a matematika, ktoré sa študujú buď samostatne, alebo v kombinácii dvoch odborov formou medziodborového štúdia. Ďalšie študijné programy sú realizované v spolupráci s Filozofickou fakultou UPJŠ.
Prírodovedecká fakulta UPJŠ v Košiciach je významnou vedeckou inštitúciou. Dosiahnuté výsledky vo všetkých prírodovedných, matematických a informatických odboroch, bohatá publikačná aktivita, medzinárodné kontakty, poskytovanie služieb verejnosti a spolupráca s praxou umocňujú jej významné postavenie medzi vedeckými pracoviskami nielen na Slovensku, ale i v Európe a vo svete. To je potvrdené hodnotením Akreditačnej komisie SR a periodickým hodnotením ARRA, z ktorého vyplýva, že výsledky Prírodovedeckej fakulty UPJŠ sú porovnateľné s výsledkami FMFI Univerzity Komenského a Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského. Kvalita Prírodovedeckej fakulty sa prejavuje aj úspešnosťou pri čerpaní štrukturálnych fondov Európskej únie, či už v oblasti vedy a výskumu alebo vzdelávania. Rezervy sú zatiaľ predovšetkým v zapojení do medzinárodných projektov a aplikácií výstupov základného výskumu do praxe.
Na druhej strane, Prírodovedecká fakulta je konfrontovaná s klesajúcim záujmom o štúdium vybraných prírodovedných disciplín, matematiky a informatiky. Celkovo pociťuje aj zníženie kvality a pripravenosti kvality uchádzačov o štúdium.
Strategické ciele
♦ Trvalo udržiavať a rozvíjať svoju identitu vedeckej a vzdelávacej ustanovizne vysokej úrovne, prispievať k všestrannému rozvoju regiónu a Slovenska.
♦ Vytvárať kvalitné podmienky na vzdelávanie a celkové formovanie absolventov v prírodovedných, matematických, informatických a medziodborových študijných programoch na všetkých troch stupňoch štúdia s cieľom zabezpečiť ich konkurencieschopnosť v európskom meradle.
♦ Podporovať a preferovať kvalitný výskum založený na širokej medzinárodnej spolupráci.
♦ Zabezpečiť stabilné a stimulujúce podmienky pre trvalý a dlhodobo udržateľný kvalitatívny rast fakulty.
♦ Vytvárať inšpiratívne prostredie pre efektívnu prácu všetkých zamestnancov fakulty, uchovávať a rozvíjať intelektuálny potenciál fakulty.
1. Oblasť vzdelávania
Strategický cieľ: Vytvárať kvalitné podmienky na vzdelávanie a celkové formovanie absolventov v prírodovedných, matematických, informatických a medziodborových študijných programoch na všetkých troch stupňoch štúdia s cieľom zabezpečiť ich konkurencieschopnosť v európskom meradle.
Aktivity na dosiahnutie cieľa
♦ vytvárať všestranne atraktívne podmienky pre štúdium na fakulte,
♦ hľadať príťažlivé a efektívne formy prezentácie PF UPJŠ s cieľom zvýšiť záujem čo najkvalitnejších uchádzačov o štúdium,
♦ dbať na prenos najnovších vedeckých, metodologických a metodických poznatkov do pedagogického procesu, neustále hľadať spôsoby na skvalitnenie a zatraktívnenie vzdelávacieho procesu, udržať vedecký charakter doktorandského štúdia,
♦ podporovať univerzitný, modulárny a interdisciplinárny charakter vzdelávania na fakulte,
♦ pokračovať v prehlbovaní európskej dimenzie vo vzdelávaní zapájaním sa do medzinárodných vzdelávacích a mobilitných aktivít,
♦ aktívne presadzovať stratégiu intenzívneho priebežného a tvorivého štúdia s podporou moderných digitálnych technológií využívajúc potenciál vzdelávacích projektov riešených na fakulte,
♦ vytvárať podmienky pre permanentnú odbornú diskusiu týkajúcu sa realizácie vzdelávania na fakulte, rozpracovať a periodicky realizovať efektívny proces hodnotenia pedagógov študentmi a zabezpečiť implementáciu relevantných výsledkov,
♦ podporovať tvorbu spoločných študijných programov s renomovanými zahraničnými univerzitami s cieľom vydávať dvojité diplomy na všetkých stupňoch štúdia,
♦ hľadať možnosti realizácie primeraného počtu cudzojazyčných študijných programov a vzdelávania zahraničných študentov,
♦ podporovať flexibilnosť zmien v študijných programoch a akreditáciu nových programov vo väzbe na uplatnenie sa absolventov v globálnej znalostnej ekonomike, umožniť absolventom získať ďalšie potrebné kompetencie v rámci univerzity, do výchovy absolventov cielene zapájať aj odborníkov z praxe,
♦ podporovať vynikajúcich študentov, zvyšovať prestíž ŠVOČ a hľadať i iné možnosti aktívneho zapojenia študentov do vedy a výskumu,
♦ podporovať vytváranie programov a schém na podporu študentov vybraných študijných programov s cieľom zatraktívniť tieto študijné programy pre uchádzačov o štúdium,
♦ zlepšovať kvalitu servisných činností pre študentov a uchádzačov.
2. Oblasť vedy a výskumu
Strategický cieľ: Podporovať a preferovať kvalitný výskum založený na širokej medzinárodnej spolupráci.
Aktivity na dosiahnutie cieľa
♦ podporovať rozvoj vedeckej infraštruktúry, podporovať vznik, rozvoj a inštitucionalizáciu centier excelentnosti ako spôsobu koncentrácie a intenzifikácie výskumu, zapojiť sa do vytvárania univerzitných a národných centier excelentnosti,
♦ vytvárať podmienky na efektívne využívanie a zdieľanie dostupnej vedecko-výskumnej infraštruktúry,
♦ podporovať integráciu jednotlivých výskumných tímov v rámci medzinárodného výskumného priestoru a zapájanie sa do významných medzinárodných kolaborácií, cielene podporovať kolektívy, ktoré majú najlepšie predpoklady predovšetkým pre zapojenie sa do rámcových programov EU,
♦ podnecovať interdisciplinárny výskum a spoluprácu,
♦ smerovať vedecko-výskumnú činnosť na fakulte k efektívnemu využitiu kapacity riešiteľov a ich zapojeniu do projektov a zámerov zjednocujúcich výskum na úlohách vyplývajúcich z aktuálnych spoločenských potrieb,
♦ hľadať možnosti na čo najobjektívnejšie hodnotenie kvality vedy a výskumu a stimuláciu špičkových tímov a jednotlivcov,
♦ analyzovať a vytvárať podmienky pre realizáciu aplikovaného výskumu, vytvárať organizačné a legislatívne podmienky transferu výsledkov aplikovaného výskumu do praxe,
♦ podporovať a vytvárať podmienky pre vstup súkromného kapitálu do podpory vedeckých projektov na fakulte,
♦ podporovať a rozvíjať vnútorný grantový systém pre mladých vedeckých pracovníkov a doktorandov,
♦ vytvárať zdroje pre podporu mobilít mladých vedeckých pracovníkov a tvorbu postdoktorandských pozícií na fakulte.
3. Oblasť rozvoja fakulty
Strategický cieľ: Zabezpečiť stabilné a stimulujúce podmienky pre trvalý a dlhodobo udržateľný kvalitatívny rast fakulty.
Aktivity na dosiahnutie cieľa
♦ hľadať a podporovať primerané formy znižovania závislosti fakulty na štátnej dotácii,
♦ pokračovať v preferovaní delenia finančných prostriedkov na princípe výkonnosti jednotlivých zložiek, v maximálnej miere objektivizovať proces prideľovania finančných prostriedkov, striktne hodnotiť efektívnosť jednotlivých aktivít,
♦ pokračovať vo vytváraní efektívneho systému podpory prípravy a realizácie projektov na fakulte,
♦ podrobiť kritickej analýze súčasnú štruktúru obsadenia fakulty, vytvárať stabilizačný mechanizmus na preklenutie lokálnych a globálnych anomálií,
♦ vypracovať reálny plán materiálneho rozvoja a obnovy nehnuteľností fakulty so zámerom revitalizovať a kultivovať priestory fakulty,
♦ vypracovať efektívny systém na financovanie podporných činností v rámci implementácie IKT a prevádzky fakulty so zainteresovaním odberateľov služieb,
♦ stimulovať možnosti získavania mimodotačných zdrojov vo všetkých oblastiach podnikateľských aktivít fakulty,
♦ pokračovať v implementácii a integrácii univerzitného informačného systému a dôsledne ho využívať pri efektívnom riadení fakulty,
♦ posilňovať postavenie fakulty ako lídra v oblasti informatizácie v rezorte školstva.
4. Oblasť vonkajších vzťahov a služieb verejnosti
Strategický cieľ:Trvalo udržiavať a rozvíjať svoju identitu vedeckej a vzdelávacej ustanovizne vysokej úrovne, prispievať k všestrannému rozvoju regiónu a Slovenska.
Aktivity na dosiahnutie cieľa
♦ podnecovať efektívnu spoluprácu univerzity s významnými inštitúciami štátu, podnikateľskou sférou a verejným sektorom na princípe vzájomnej výhodnosti,
♦ prehlbovať spoluprácu s renomovanými ustanovizňami realizujúcimi vedecko-výskumné a vzdelávacie aktivity predovšetkým v oblasti prírodných vied, matematiky a informatiky,
♦ aktívne vyhľadávať a podporovať iniciatívy smerujúce k participácii fakulty na riešení celospoločenských, regionálnych, ale i lokálnych problémov Slovenska,
♦ hľadať možnosti atraktívnej prezentácie výsledkov vedy a výskumu na fakulte širokej verejnosti, aktívne prispievať k popularizácii prírodných vied, matematiky a informatiky,
♦ posilňovať pozíciu fakulty ako odborného garanta a organizátora odborných aktivít orientovaných na prácu s talentovaným študentmi ZŠ, SŠ,
♦ rozvíjať ponuku kurzov celoživotného vzdelávania ako zdroja prístupu širokej verejnosti k novým informáciám, znalostiam a zručnostiam,
♦ hľadať možnosti lepšej akceptácie našich absolventov zo strany zamestnávateľov na základe dosiahnutých výsledkov počas štúdia na fakulte,
♦ identifikovať významné osobnosti pôsobiace na fakulte a zvoliť vhodné možnosti ich propagácie a popularizácie v rámci fakulty aj mimo nej,
♦ hľadať efektívne možnosti na komunikáciu s absolventmi fakulty.
5. Oblasť organizácie, riadenia a vnútorného života fakulty
Strategický cieľ:Vytvárať inšpiratívne prostredie pre efektívnu prácu všetkých zamestnancov fakulty, uchovávať a rozvíjať intelektuálny potenciál fakulty.
Aktivity na dosiahnutie cieľa
Textova verzia dlhodobeho zameru
♦ neustále zvyšovať edukačnú a vedecko-výskumnú konkurencieschopnosť jednotlivých ústavov s cieľom zvýšenia ich stability a efektivity,
♦ zabezpečiť, aby organizačná štruktúra podporných organizačných zložiek a podporné procesy zodpovedali požiadavkám tvorivých pracovníkov a umožňovali im efektívny výskum a vzdelávanie,
♦ znižovať administratívnu a ekologickú náročnosť riadiacich procesov ich racionalizáciou a využívaním moderných nástrojov riadenia a komunikácie,
♦ implementovať prvky kultúry kvality do riadiacich a komunikačných procesov,
♦ pokračovať vo vzdelávaní a zvyšovaní profesionálnej úrovne riadiacich a administratívnych pracovníkov na všetkých postoch,
♦ zvýšiť informovanosť zamestnancov a študentov fakulty o dianí v rámci fakulty a univerzity,
♦ pestovať akademické povedomie, udržiavať akademické tradície, zachovať a podporovať tradičné spoločenské podujatia a akcie študentov na fakulte.
Merateľné ukazovatele pre plnenie jednotlivých cieľov su zverejnené v autorizovanej zóne Akademického informačného systému AiS2.
Textová verzia dlhodobého zámeru: