Slovenská národná knižnica si Vás dovoľuje pozvať dňa 6. 11. 2024 od 9,30 h – 12,00 h na online seminár „Vzdelávanie a chránenie hodnôt. Ide jedno bez druhého?“
Hlavnou témou webinára je vzdelávanie, rozvoj a ochrana duchovných a kultúrnych hodnôt, nevynímajúc ľudských hodnôt, postojov a osobných nastavení zvlášť v profesii knihovníka. Téma podujatia je široká a tak si ju na našom spoločnom stretnutí vypočujeme z rôznych uhlov pohľadu. Podujatie je obohatené príkladmi dobrej praxe.
Prednášajúci:
Mgr. Tomáš Hupka
Hodnoty v živote a v knihách.
„Zaujíma Vás, kde sa berú hodnoty? Ako sa menia v čase a ktoré dokážu obstáť? Aký je význam hodnôt v živote človeka a prečo sú dôležité? Prednáška hľadá odpovede na tieto otázky a načrtáva ich uplatnenie pri čítaní a výbere knihy. Kniha ako cesta k upevneniu hodnôt a k zušľachteniu človeka. V článku rezonujú aj postrehy zo života kníhkupca, ktorý je v niečom iný a v niečom inšpirujúci a tiež pohľad novinára a ako sa pozerá na knihu a podľa čoho si ju vyberá.“
Doc. PhDr. Pavel Rankov
Je čítanie samo o sebe hodnotou?
„Slovenskí žiaci v porovnaní so svojimi rovesníkmi z iných krajín dosahujú v porovnávacom testovaní podpriemerné výsledky. O čo prichádzajú, keď nečítajú tak dobre, ako by mohli? A o čo prichádza naša spoločnosť? Cieľom príspevku je ukázať, aký je význam čitateľských zručností pre jednotlivca a pre spoločnosť. Zameriame sa na význam a zmysel čítania ako voľnočasovej aktivity. Osobitná pozornosť pritom bude venovaná zmyslu a významu čítania umeleckej literatúry.“
PhDr. Kamila Prextová, MBA
Pochopenie hodnoty zamestnanca knižnice z úrovne profesionálnej a personálnej (príklady dobrej praxe Knižnice pre mládež mesta Košice)
„Hodnota zamestnanca v knižnici je prepojenie odbornosti, nekonečného vzdelávania a ľudskosti. Ako to je z pohľadu profesionálneho a personálneho v Knižnici pre mládež mesta Košice si predstavíme cez príklady dobrej praxe. Príklady dobrej praxe z profesionálnej úrovne: Rozvoj čitateľskej gramotnosti u detí a mládeže. Podpora tvorivosti a kultúrneho vedomia. Inklúzia a multikultúrne vzdelávanie. Synergia. Príklady dobrej praxe a personálna úroveň: Individuálne vzdelávanie a odborný rozvoj. Podpora kariérneho rastu. Inovácie a kreativita v práci. Udržateľnosť a environmentálne iniciatívy zamestnancov.“
Prof. PhDr. Margita Mesárošová, CSc.
Starostlivosť o seba a jej význam v pracovnom a osobnom živote.
„Starostlivosť o seba je komplexná aktivita dôležitá pre celkovú pohodu a produktivitu. Jej realizáciou dochádza u jednotlivca k pozitívnym zmenám v rôznych oblastiach ľudského prežívania a správania, ako aj ku pokroku vo vývine a rozvíjaní potenciálu osobnosti, dosahovaní celkového pocitu zdravia a duševnej pohody. Starostlivosť o seba zároveň umožňuje prevenciu negatívnych dôsledkov – choroby, stresu, vyhorenia a pod. Starostlivosť o seba môžeme opísať pomocou troch definujúcich atribútov: uvedomenie, sebakontrola a sebadôvera, ktoré rozhodujú o tom, ako sa jednotlivec dokáže starať o seba. Keď zanedbávame starostlivosť o seba, môžeme zažiť fyzické a duševné vyčerpanie, zníženú spokojnosť s prácou a zvýšenú absenciu v práci. Naopak, praktizovanie starostlivosti o seba môže zlepšiť pracovný výkon, zvýšiť spokojnosť s prácou a znížiť úroveň stresu. Starostlivosť o seba si tiež vyžaduje, aby sme žili v súlade s našimi hodnotami
v mnohých oblastiach. Postupy starostlivosti o seba, ktoré sú v súlade s hodnotami, súvisia so zmysluplnejším životom a emocionálnym zdravím. Medzi základné stratégie starostlivosti o seba zaraďujeme kognitívne, motivačné, emocionálne, vzťahové, telesné a zdravotné stratégie.“
Mgr. art. Roman Večerek
S knižnicou na každom kroku (príklady dobrej praxe Oravskej knižnice Antona Habovštiaka v Dolnom Kubíne)
„S knižnicou na každom kroku. Transformácia knižníc na komunitné, kreatívne a bezpečné miesta je nezvratný proces. Je možné jednoducho a kontinuálne zavádzať procesy, služby a projekty, ktoré budú vychádzať zo základných výpožičných a informačných služieb, ale zároveň budú inovatívne, inšpiratívne, netradičné a prinesú knižniciam šancu trvalo udržateľnej inštitúcie?“