V nadväznosti na poskytnutie prostriedkov mechanizmu z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky na aktualizačné vzdelávanie v školskom roku 2022/2023 v rámci profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov (PZ) a odborných zamestnancov (OZ) Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach ako poskytovateľ inovačného vzdelávanie v oblasti digitalizácie ponúka pre základné a stredné školy
aktualizačné vzdelávanie v rozsahu 20 hodín
zamerané na rozvoj digitálnych zručností
v súlade s § 57 ods. 4 zákona č. 138/2019 Z. z. a vo väzbe na európsky rámec rozvoja digitálnych kompetencií – DigComp 2.2
Škola si vyberie témy v rozsahu 20 hodín. Kontaktná osoba: Eva Ružičková, eva.ruzickova@upjs.sk, 0918 833 587.
Ponuka tém aktualizačného vzdelávania:
P.č. | Názov témy | DigComp 2.2* | Stručný obsah | Rozsah |
1 | Ako zefektívniť základnú prácu s textovým editorom? | 1., 3., 5. | Viete aký je rozdiel pri používaní zarážok a tabulátorov? Ako ich správne používať? Na čo slúži tvrdá medzera? Ako dosiahnuť, že v texte nebudú prázdne riadky? Ako efektívne používať odrážky a číslovanie? Viete efektívne používať rôzne zobrazenia v textovom editore? Viete si rozdeliť okno dokumentu? Viete uložiť súbor v rôznych formátoch? Viete pracovať s hlavičkou a pätou dokumentu? Viete použiť kopírovanie formátu? Viete ako zabezpečiť dokument? Ako vložiť do textu ľubovoľný znak? Poznáte Panel rýchleho prístupu? | 2 hod. |
2 | Viaceré možnosti využitia hromadnej korešpondencie | 1., 3., 5. | Základy hromadnej korešpondencie, rôzne možnosti jej využitia – listy, prezenčné listiny, menovky, e-maily,… – základom je správna databáza/zoznam. | 2 hod. |
3 | Práca s dlhším dokumentom v textovom editore a spolupráca na jeho úprave | 1., 3., 5. | Viete používať štýly v textovom editore? Viete si upraviť štýl, resp. vytvoriť nový? Poznáte možnosti rozdelenia dokumentu na sekcie? Na čo slúžia revízie – sledovanie zmien a komentáre? | 2 hod. |
4 | Pravidlá písania a úprava písomnosti v súlade s STN | 1., 3., 5. | Pravidlá písania a úprava písomnosti v súlade s STN 01 6910 a RR 4/2015 o formálnej úprave písomností – ako správne písať interpunkčné znamienka, medzery, skratky, značky nahradzujúce slová (§, &, #,…), značky menových jednotiek, veličín a jednotiek, peňažné sumy, dátum, časové údaje, tabuľky, textový stĺpec, členenie textu, zvýrazňovanie textu, poštové obálky, adresy, úprava úradných a obchodných listov. | 2 hod. |
5 | Komunikácia a kooperácia – MS Teams ako platforma pre textovú komunikáciu, videohovory, dátové úložisko,… | 2., 3., 5. | Používanie nástroja na kolaboratívnu prácu – MS Teams ako chatovací pracovný priestor, ktorý spája ľudí, konverzácie a obsah a umožňuje tímom pracovať efektívnejšie (komunikácia v triede, učiteľ-žiak, učiteľ-rodič, učiteľ-učiteľ, zdieľanie a spoločný priestor – úložisko). Nastavenie pozadia. | 2 hod. |
6 | Ako zefektívniť základnú prácu s tabuľkovým kalkulátorom? I | 1., 3., 5. | Ako správne voliť formáty čísel? Ako si nadefinovať vlastný formát čísla? Ako v bunke zalomiť text? Čo znamená ukotvenie priečok a ako to urobiť? Viete pracovať s hlavičkou a pätou dokumentu? Čo znamená špeciálne prilepenie a aké rôzne možnosti sú k dispozícií? Viete zoraďovať a filtrovať dáta? Ako rýchlo nahradiť viaceré rovnaké znaky v tabuľke? Viete ako zabezpečiť dokument? Ako vložiť do textu ľubovoľný znak? Poznáte Panel rýchleho prístupu? | 2 hod. |
7 | Ako zefektívniť základnú prácu s tabuľkovým kalkulátorom? II | 1., 3., 5. | Ako zvýrazniť bunky v tabuľke na základe určitých kritérií (podmienené formátovanie)? Ako naformátovať tabuľku automaticky (štýl tabuľky)? Ako nastaviť tabuľku pre tlač – na jednu stranu, viac strán, presné zlomy? Viete tlačiť nadpisy hlavičky tabuľky aby sa zobrazovali na každej strane? Ako vytlačiť viaceré hárky naraz? Máme údaje v súbore txt, ako ich dostaneme do tabuľkového kalkulátora?Máme v jednej bunke napr. meno a priezvisko a potrebujem ich mať oddelene – ako na to? | 2 hod. |
8 | Výpočty a funkcie v tabuľkách | 1., 3., 5. | Viete vytvoriť jednoduché vzorce? Aký je rozdiel medzi relatívnym a absolútnym odkazom? Prečo je vhodné definovať názov bunky alebo oblasti buniek? Čo znamená formátovať rozsah na tabuľku? Aké to má výhody pri ďalšom spracovaní dát? Ktoré funkcie sa používajú najčastejšie a ako ich správne používať? | 2 hod. |
9 | Funkcie v tabuľkách | 1., 3., 5. | Poznáte funkcie (IF, SUMIF, COUNTIF, ROUND, ROUNDUP, ROUNDDOWN, CONCATENATE, SUBTOTAL), ktoré vám uľahčia spracovanie dát v tabuľkách? | 2 hod. |
10 | Kontingenčná tabuľka – rôzne pohľady na tie isté dáta | 1., 3., 5. | Prečo pracovať s dátami v kontingenčnej tabuľke (KT)? Čo je základom pre KT? Ako si vytvoriť KT? Aké možnosti prináša klasické rozloženie KT? Aké možnosti prináša filtrovanie, zoskupovanie? Chcete pozerať na tie isté dáta z rôznych pohľadov? | 2 hod. |
11 | Kontingenčná tabuľka – rozšírené možnosti | 1., 3., 5. | Ako pridať vypočítavané pole alebo položku do kontingenčnej tabuľky? | 2 hod. |
12 | Ako zefektívniť základnú prácu s prezentačným programom? | 3., 5. | Viete používať predlohu v prezentačnom programe PowerPoint? Čo všetko nám umožňuje? Ako využiť poznámky pri prezentácií? Ako nastaviť prezentáciu pre automatické prehrávanie snímok (časovanie)? Ako pridať zvukový komentár? | 2 hod. |
13 | Bezpečnosť | 4., 5. | Kľúčové pojmy z oblasti informačnej bezpečnosti. Poznáte opatrenia na zamedzenie neautorizovaného prístupu k údajom? Poznáte odporúčané politiky pre výber hesiel? Prečo a ako si chrániť údaje/informácie, zariadenia? Ako bezpečne pracovať s webom? Na čo si dať pozor pri komunikácii pomocou technológií. | 2 hod. |
14 | Tvoríme kreatívne s programom CANVA | 3., 5. | Ako efektívne prácovať s online voľne dostupným grafickým programom Canva, ktorý ponúka tisícky rôznych šablón na vytvárania prezentácii, pracovných listov, pojmových máp, plagátov či inej vizuálne príťažlivej grafiky. | 2 hod. |
* Európsky rámec rozvoja digitálnych kompetencií občana (DigComp 2.2):
1. Informačná a dátová gramotnosť
2. Digitálna komunikácia a spolupráca
3. Tvorba digitálneho obsahu
4. Bezpečnosť
5. Riešenie problémov prostredníctvom digitálnych technologií