Aktuálne projekty
KEGA 001UPJŠ-4/2024 E-learningové multimediálne centrum pre sledovanie vplyvov environmentálnych faktorov na humánne zdravie pre študentov medicínskych a zdravotníckych odborov (001UPJŠ-4/2024)
Zodpovedný riešiteľ: prof. MUDr. Kvetoslava Rimárová, CSc.
Predložený projekt KEGA predstavuje použitie inovatívnych multimediálnych technológií v praktickej a teoretickej výučbe študentov medicínskych, lekárskych aj nelekárskych odborov, hlavne študentov Všeobecného lekárstva, Vereného zdravotníctva, Ošetrovateľstva, Fyzioterapie, Zubného lekárstva a Laboratórnych vyšetrovacích metód. Jeho náplňou je vytvorenie, zavedenie, aplikácia a implementácia multimediálnych technológií pri výučbe študentov vysokých škôl v e-learningovom ecolab centre, ktoré umožní vytvorenie a prepojenie sledovania účinkov environmentálnych faktorov na zdravie. Základom projektu je určovanie humánne záťaže pri pôsobení vybraných rizikových faktorov zo životného prostredia (voda, potraviny, ovzdušie, pracovné prostredie, sociálne prostredie). Návody a postupy budú zahŕňať aj návrhy na možnú elimináciu alebo minimalizáciu vplyvu týchto faktorov. Dôležitosť znalosti etiológie a vzťahov je v medicínskych a zdravotníckych odboroch základným prvkom v prevencii a terapii ochorení. Projekt prinesie novú paletu vedomostí, zručností a kompetencií študentov pri sledovaní vplyvu rizikových faktorov vyplývajúcich z environmentu (fyzikálne, chemické, klimatické). Tieto faktory spolu s ďalšími rizikovými faktormi (životný štýl) sú príčinou a základom mnohých infekčných ale aj neprenosných chronických ochorení. Získanie najnovších vedomostí o vplyve a účinku týchto faktorov u budúcich zdravotníckych pracovníkov bude základom prevencie a zníženia chorobnosti a úmrtnosti obyvateľstva. Projekt zvýši vedomosti, schopnosti a zručnosti študentov z rôznych odborov medicíny a zmodernizuje profil absolventov. Projekt zavedie a implementuje postupy pri posudzovaní vzťahov „faktor – choroba“, čo sa uplatní v prevencii, a to tak pri prevencii populačnej ako aj pri prevencii individuálnej. Študenti aj v rámci hodnotenia svojich vlastných rizikových faktorov budú moderne edukovaní v oblasti možností interaktívnych foriem výučby, zároveň so zhodnotením základných fyziologických objektívnych zdravotných determinantov. Následne sa vytvorí onlinový model, ktorý bude schopný ohodnotiť vplyv rizikových faktorov na stupnicu sebahodnotenia študentov so zaradením aj možných fyziologických zmien v podobe meraných zdravotných parametrov. Výsledky projektu sa premietnu aj do praktických zručností študentov v poznatkoch, ktoré sú nutné pri hodnotení vplyvov významných etiologických faktorov na vznik ochorení. Výstupné časti projektu zahŕňajú tvorbu multimediálnych a printových edukačných výstupov, podkastov, videí, vedeckých výstupov v podobe publikácií.
KEGA 003UPJŠ-4/2024 Aktualizácia a inovácia študijného programu verejné zdravotníctvo v oblasti prevencie chronických neprenosných ochorení
Zodpovedný riešiteľ: prof. Mgr. MUDr. Erik Dorko, PhD., MPH, MBA
Projekt je prioritne zameraný na inováciu výučby v oblasti prevencie chronických neprenosných ochorení. Výsledkom projektu je vysokoškolská učebnica zaoberajúca sa tematikou etiológie, výskytu, patogenézy, diagnostiky, prevencie a klinicko-epidemiologického významu vybraných chronických neprenosných ochorení. Učebnica a nové výučbové metódy budú implementované vo všetkých odboroch vyučovaných na UPJŠ Lekárskej fakulte (ale aj na iných lekárskych a zdravotníckych fakultách v rámci Slovenskej republiky), ako pre lekárske odbory (všeobecné lekárstvo a zubné lekárstvo), tak aj pre nelekárske odbory (verejné zdravotníctvo, ošetrovateľstvo, fyzioterapia), ale hlavne s dôrazom pre študentov Verejného zdravotníctva.
Inovačná časť projektu je zameraná aj na získanie najnovších vedeckých poznatkov k napísaniu jednotlivých kapitol o vybraných chronických neprenosných ochoreniach a do projektu v rámci niektorých kapitol budú zahrnuté aj vlastné výsledky riešiteľského tímu, týkajúce sa sledovania rizikových faktorov jednotlivých ochorení. Projekt plánuje aj rôzne interaktívne a inovatívne formy výučby, napr. intervenčné modelové diskusie, názorné videá, exkurzie v teréne, resp. na klinických pracoviskách. Moderná učebnica bude zavedená do výučbového procesu s cieľmi: skvalitnenie analýz zdravotného stavu populácie, zavedenie epidemiologických štúdií, sledovanie jednotlivých parametrov a zdravotných determinantov (rizikových faktorov) a ich vplyvu na zdravotný stav jednotlivca aj celej populácie v zmysle prevencie civilizačných – chronických neprenosných ochorení. Výučba a tvorba pedagogických materiálov budú prioritne zamerané na vybrané hlavné chronické neprenosné ochorenia – kardiovaskulárne ochorenia, onkologické ochorenia, cukrovka, ochorenia dýchacích ciest, duševné a neurologické poruchy. Do učebnice budú zahrnuté aj ochorenia urogenitálneho traktu, ochorenia tráviaceho traktu, ochorenia pohybového aparátu, aj ochorenia ústnej dutiny. Plánované výučbové materiály, učebnica a ostatné inovatívne formy výučby zlepšia vedomostný profil absolventov, zlepšia profesionálnu spôsobilosť na výkon odborných pracovných činností pri ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia.
KEGA 014UPJŠ-4/2024 Sledovanie vybraných rizikových faktorov ovplyvňujúcich životný štýl vysokoškolských študentov
Zodpovedný riešiteľ: prof. MVDr. Tatiana Kimáková, PhD.
Projekt predstavuje komparatívnu štúdiu, zameranú na aktuálny stav somatického a psychického zdravia a vybraných faktorov životného štýlu vysokoškolských študentov zdravotníckych odborov a seniorov, poslucháčov Univerzity tretieho veku. Pomocou štatistickej analýzy bude možné identifikovať prejavy rizikového správania, resp. rizikových jedincov a tak následne navrhnúť preventívne intervenčné opatrenia.
Ukončené projekty
COST – Action IS1103 Adapting European Health Systems to Diversity (ADAPT) – substitute MC member and Expert Kvetoslava Rimárová. Projekt je riešený vo forme COST stretnutí, plánovaný na obdobie 2011 až 2016. Projekt rieši problematiku politiky a návrhov na zmenu v oblasti poskytovania zdravotníckej starostlivosti marginalizovaným a iným skupinám. V strednej a východnej Európe sa zaoberá poskytovaním zdravotníckej starostlivosti pre skupiny rómskej populácie.
Zodpovedný riešiteľ: doc. MUDr. Kvetoslava Rimárová, CSc., mim. prof.
RUCELIA – projekt UNDP, WB, WHO a Ruskej federácie s názvom The clinical, social and dietary determinants of celiac disease. Projekt rieši na európskej a svetovej úrovni problematiky chronického ochorenia celiakie z hľadiska všetkých aspektov – klinického, patologického, histochemického a tak isto dietetického.
Zodpovedný riešiteľ: doc. MUDr. Kvetoslava Rimárová, CSc., mim. prof.
VEGA 1/0011/14: Klinicko-epidemiologická štúdia vplyvu genetických, infekčných a exogénnych faktorov na prenatálne, perinatálne a novorodenecké indikátory
Zodpovedný riešiteľ: doc. MUDr. Kvetoslava Rimárová, CSc., mim. prof.
Zástupca ZR: prof. MUDr. Erik Dorko, PhD. a doc. MUDR. P. Urdzik, PhD.
Doba riešenia: 2014-2017
Grantová klinicko-epidemiologická štúdia bude zameraná na sledovanie a určenie vplyvu faktorov genetických, infekčných a exogénnych v etiológii prenatálnych, perinatálnych a novorodeneckých patológií – IUGR, LBW, VLBW, predčasný pôrod, nízky gestačný vek, VVCH,. Úlohou projektu je determinovať korelácie genetických a ostatných inovatívnych markerov tehotenstva, plodu a novorodenca (napr. fetálny fibronektín, TNF alfa gén, nešpecifický zápal a iné) na patologické reprodukčné parametre. Projekt bude tiež korelovať vplyv selektovaných infekčných agens na prenatálne, perinatálne a novorodenecké indikátory. Exogénne faktory tzv. confoundery, ktoré modifikujú patologické reprodukčné parametre (SES, vek rodičky, vek otca, bývanie, zamestnanie, etnikum, výživa, prevalencie fajčenia a návykov) budú pomocou štatistickej adjustácie vyjadrované ako faktory vplývajúce na vznik týchto patológií. Projekt svojím významom prispeje k možnej prevencii stavov, ktoré významne ohrozujú plod, novorodenca a matku.
VEGA – 1/0198/13 Klinicko-epidemiologická štúdia etiologických faktorov vybraných kliešťami prenášaných ochorení (Lymská borelióza, vírusová kliešťová encefalitída) s použitím metód molekulovej biológie a sérológie
Zodpovedný riešiteľ: prof. MUDr. Erik Dorko, PhD.
Zástupca ZR: doc. MUDr. Kvetoslava Rimárová, CSc., mim. prof.
Doba riešenia: 2013-2016
Projekt sleduje epidemický proces, vznik, priebeh, laboratórnu diagnostiku a klinické príznaky pri vybraných kliešťami prenášaných ochoreniach: Lymskej borelióze a vírusovej kliešťovej encefalitíde v súvislosti s možnými rizikovými etiologickými faktormi. Objektom štúdie sú osoby profesionálne exponované zvieratám a ich produktom, osoby s pracovnými aktivitami v prírode, pacienti na rôznych klinických oddeleniach, populácie marginalizovaných osôb, zdravá kontrolná skupina a zvieratá ako predpokladané rezervoáre.
RIFIV – predmet Bioetika v environmente
Doba riešenia: 2013-2015
Členka riešiteľského kolektívu: doc. MVDr. Tatiana Kimáková, PhD.
Dňa 1.11.2013 sa zahájila realizácia aktivít celouniverzitného projektu „Rozvoj inovatívnych foriem vzdelávania a podpora interdisciplinarity štúdia na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (RIFIV)“, ITMS kód projektu 26110230101, v rámci operačného programu Vzdelávanie spolufinancovaného zo zdrojov Európskej únie. Strategický cieľ projektu je rozvíjať inovatívne formy vzdelávania a vytvoriť interdisciplinárny charakter štúdia na všetkých stupňoch a subjektoch UPJŠ. O cieľoch, aktivitách, realizácii projektu, o jeho priebežných výstupoch a výsledkoch budeme informovať prostredníctvom webovej stránky projektu http://rifiv.ccv.upjs.sk/.
Projekt Trebišov – Učíme sa celý život –
Kód ITMS projektu: 26120130060
Doba riešenia: 2013-2015
Členky riešiteľského kolektívu: doc. MVDr. Tatiana Kimáková, PhD. a doc. MUDr. Kvetoslava Rimárová, CSc., mim. prof.
Projekty riešené v minulosti (zodpovedný riešiteľ alebo jeho zástupca bol zamestnancom ÚVZaH)