Prejsť na obsah

Erasmus+ KA171: Štúdium

14minút, 20sekúnd

Kontaktná osoba

V prípade akýchkoľvek otázok sa neváhajte obrátiť na vášho koordinátora alebo koordinátorku na fakulte, ústave, alebo katedre, poprípade kontaktujte našu koordinátorku na Referáte pre zahraničné vzťahy UPJŠ:

Mgr. Veronika Petruňová
veronika.petrunova@upjs.sk
+421 55 234 1679

Kroky pred mobilitou

Ciele Erasmus+ mobility:

  • oboznámenie sa s fungovaním rovnakého alebo podobného študijného odboru na zahraničnej univerzite
  • získanie nových teoretických a praktických vedomostí a skúseností v danom študijnom odbore, zlepšenie cudzieho jazyka, realizácia výskumu k záverečnej práci
  • rozšíriť tieto vedomosti o nové odborné poznatky a schopnosti a posilniť kľúčové kompetencie ako je efektívna komunikácia a komunikácia v cudzom jazyku, interkultúrna kompetencia, organizačné schopnosti, schopnosť riešiť problémy, informačná gramotnosť, praktické skúsenosti a zručnosti zo života v zahraničí a pod.

Podmienky absolvovania Erasmus+ mobility – štúdia:

  • Erasmus+ mobility za účelom štúdia sa môže zúčastniť len riadne zapísaný študent (denný aj externý)
  • ak študent ide na mobilitu počas 1. roč. Mgr. alebo 1. roč. PhD. stupňa, na mobilitu môže nastúpiť až po zápise na UPJŠ, keďže po zoštátnicovaní už študent prestáva byť študentom a opäť sa nim stáva až dňom zápisu
  • minimálna dĺžka mobility je 2 mesiace
  • študent môže počas jedného stupňa štúdia využiť na Erasmus+ mobility – štúdium alebo stáž dokopy maximálne 12 mesiacov (tam, kde nie je Bc. a Mgr. stupeň rozdelený – napr. všeobecné lekárstvo a zubné lekárstvo 24 mesiacov)
  • študent môže vycestovať len na univerzitu, s ktorou má UPJŠ pre konkrétny študijný odbor a na študentské mobility uzavretú medziinštitucionálnu zmluvu
  • Povinnosťou študenta nie je len ostať v zahraničí na obdobie mobility, ktoré je uvedené v Zmluve o poskytnutí finančnej podpory, ale aj dodržať schválený študijný program podľa Zmluvy o štúdiu (Learning Agreement for Studies). Pri nesplnení schváleného študijného programu môže univerzita od študenta žiadať vrátenie časti alebo celej pridelenej finančnej podpory.

Postup prihlásenia sa na Erasmus+ mobilitu – štúdium:

V prípade záujmu o mobilitu je potrebné kontaktovať koordinátora programu Erasmus+ na danom pracovisku UPJŠ, zistiť, či je program dostupný na danej fakulte/katedre/ústave, aké univerzity/inštitúcie sú dostupné pre dané pracovisko, kto je zodpovednou osobou za danú spoluprácu na danej fakulte/katedre/ústave, aké sú podmienky a termíny výberových konaní a oznámiť záujem o mobilitu, resp. prihlásiť sa do výberového konania. Zoznam Erasmus koordinátorov na UPJŠ v Košiciach, resp. v prípade KA171 môžu byť Erasmus koordinátormi na fakulte/ústave/katedre aj iné osoby. Dostupnosť programu na d

Prebiehajú na úrovniach jednotlivých fakúlt /katedier/ústavov. Každá fakulta má stanovený počet miest pre Erasmus+ mobility, a teda zostaví zoznam vybratých študentov a náhradníkov (prípadne aj zamietnutých študentov). Vo výberovom konaní sú študentom pridelené aj partnerské univerzity, na ktoré budú následne nominovaní.

  • Referát pre zahraničné vzťahy nominuje vybratých študentov na univerzity, ktoré im boli pridelené.
  • Prijímajúca univerzita by mala študentovi po akceptácii jeho nominácie (môže to nejakú dobu trvať) poslať ďalšie inštrukcie mailom, prípadne aj spolu s akceptačným listom.
  • Nominácia na mobilitu je záväzná. V prípade odstúpenia od mobility je študent povinný o svojom odstúpení písomnou formou informovať Referát pre zahraničné vzťahy s uvedením dôvodu. O odstúpení informuje aj svojho koordinátora.
  • študent je povinný do stanovených termínov na Referát pre zahraničné vzťahy doručiť:
    • všetky dokumenty, ktoré od študenta vyžaduje prijímajúca univerzita. Študent si musí zistiť aké dokumenty od neho potrebuje prijímajúca univerzita a do kedy, kam a ako ich je potrebné doručiť. Informácie o potrebných dokumentoch môže študent nájsť na webstránke prijímajúcej univerzity alebo ich dostane mailom od prijímajúcej univerzity.
       
    • Learning Agreement for Studies (Zmluva o štúdiu) – časť Before the Mobility: študent si navolí predmety, ktoré bude na prijímajúcej univerzite študovať a predmety, ktoré si dá po návrate z mobility uznať. Bc. a Mgr. študenti by si v prvom rade mali voliť predmety, ale okrem predmetov si môžu navoliť (ak sa na tom dohodnú) aj výskum k záverečnej práci. PhD. študenti si môžu navoliť buď predmety alebo len výskum k záverečnej práci alebo skombinovať predmety a výskum k záverečnej práci.
      Všeobecne nie je stanovený minimálny počet ECTS kreditov, ktoré musí študent získať – záleží to na dohode medzi študentom a Erasmus koordinátorom na UPJŠ. Výber predmetov, resp. študijného plánu vo všeobecnosti študent musí odkonzultovať s fakultným/katedrovým/ústavným koordinátorom na UPJŠ. Zoznam Erasmus koordinátorov na UPJŠ v Košiciach, resp. v prípade KA171 môžu byť Erasmus koordinátormi na fakulte/ústave/katedre aj iné osoby.
      Študent doručí Learning Agreement (LA) na Referát pre zahraničné vzťahy až keď bude podpísaný študentom a jeho koordinátorom (v prípade FF podpisuje aj katedrový aj fakultný koordinátor a v prípade Prír.F podpisuje aj ústavný aj fakultný koordinátor). Referát pre zahraničné vzťahy následne zabezpečí podpis Erasmus inštitucionálnej koordinátorky. Vzor Learning Agreementu je dostupný v časti Dokumenty.
    • Bankové údaje. Vzor bankových údajov je dostupný v časti Dokumenty.
    • Kópiu poistnej zmluvy, ktorá potvrdzuje, že študent má zabezpečené základné zdravotné poistenie pokrývajúce celú dĺžku mobility vrátane cesty.
  • všetky dokumenty pre prijímajúcu univerzitu a pre Referát pre zahraničné vzťahy doručí študent buď priamo na Referát pre zahraničné vzťahy, alebo ich odovzdá svojmu fakultnému/katedrovému/ústavnému koordinátorovi, ktorý ich pošle na Referát pre zahraničné vzťahy.
  • Referát pre zahraničné vzťahy následne odošle na prijímajúcu univerzitu/inštitúciu tie dokumenty, ktoré potrebuje prijímajúca univerzita/inštitúcia a tiež Learning Agreement for Studies. Alternatívne si tieto dokumenty môže odoslať aj študent. – už podľa dohody s Referátom pre zahraničné vzťahy.  Pozor, ak prijímajúca univerzita/inštitúcia vyžaduje od študenta, aby dokumenty zadal študent do on-line systému prijímajúcej univerzity/inštitúcie, študent to musí urobiť sám (a dať nám vedieť).

Zmluva o poskytnutí finančnej podpory (finančná zmluva)

  • finančná zmluva sa podpisuje (v ideálnom prípade) približne 1 mesiac pred začiatkom mobility
  • Referát pre zahraničné vzťahy študentovi pripraví finančnú zmluvu až keď:
    • má od študenta všetky potrebné dokumenty
    • obdrží LA podpísaný aj zo strany prijímajúcej univerzity
    • študent oznámi presné dátumy trvania mobility 
  • ak študent ide na mobilitu počas 1. ročníka Mgr. alebo 1. ročníka PhD., podpis zmluvy a nástup na mobilitu je možný až po zápise do ročníka.
  • po podpise finančnej zmluvy bude študentovi prevedených 70% celkovej finančnej podpory (zvyšných 30% finančnej podpory bude študentovi prevedených po podaní on-line dotazníka EU Survey na konci mobility)
  • V prípade mobilít medzi krajinami programu a partnerskými krajinami pozostáva finančná podpora z dvoch častí – individuálnej podpory a podpory na cestovné náklady.
  • Výška individuálnej podpory sa odvíja od dĺžky študijného pobytu (počtu mesiacov/dní) v zahraničí. Pre výpočet grantu sa za jeden mesiac považuje 30 dní. V prípade neúplného mesiaca sa grant vypočíta podľa počtu dní (1 deň = 1/30 mesačná sadzba).
  • Výška podpory na cestovné náklady sa vypočíta pomocou vzdialenostnej kalkulačky programu Erasmus+.
  • Finančná podpora nie je určená na pokrytie všetkých nákladov spojených so štúdiom v zahraničí, ale na pokrytie časti týchto zvýšených nákladov spojených s mobilitou. Je potrebné počítať s finančnou spoluúčasťou.

Individuálna podpora pre študentské mobility

Odchádzajúci študenti zo Slovenska do partnerskej krajinyMesačná sadzba grantu (suma na mesiac)
Štandardná suma700 EUR/mesiac
Študenti s nedostatkom príležitostí950 EUR/mesiac

Podpora na cestovné náklady

Vzdialenostné pásmoVýška podpory na cestovné náklady
 štandardné cestovaniezelené cestovanie
medzi 10 and 99 km23 EUR na účastníka 
medzi 100 and 499 km180 EUR na účastníka210 EUR na účastníka
medzi 500 and 1999 km275 EUR na účastníka320 EUR na účastníka
medzi 2000 and 2999 km360 EUR na účastníka410 EUR na účastníka
medzi 3000 and 3999 km530 EUR na účastníka610 EUR na účastníka
medzi 4000 and 7999 km820 EUR na účastníka 
8000 km alebo viac1,500 EUR na účastníka 
Vzdialenostná kalkulačka

POISTENIE
Študenti, ktorí odchádzajú na Erasmus+ mobilitu do partnerskej krajiny si musia zabezpečiť poistenie pokrývajúce celú dĺžku mobility vrátane cesty. Zdravotné poistenie (poistenie liečebných nákladov) je povinné, avšak študentovi sa odporúča uzavrieť aj ďalšie typy poistenia podľa vlastného zváženia, resp. podľa požiadaviek prijímajúcej univerzity/inštitúcie (napr. úrazové poistenie, poistenie zodpovednosti za spôsobenú škodu, poistenie batožiny atď.). Zároveň sa študentovi odporúča overiť si, aké typy poistenia a výšky krytia sú potrebné v súvislosti s vybavením víz/prechodného pobytu.

Dávame do pozornosti aj možnosti cestovného poistenia špeciálne pre študentské mobility:
1. Erasmus+ poistenie – Erapo (Union) – www.erapo.sk
2. Groupama – https://online.groupama.sk/

VÍZOVÁ POVINNOSŤ, POBYT
Študenti, ktorí odchádzajú na Erasmus+ mobilitu do partnerskej krajiny, si musia overiť podmienky vstupu, pobytu a štúdia v danej partnerskej krajine/štáte (víza, nahlásenie pobytu po príchode, prechodný pobyt). Za vybavenie víz, prechodného pobytu a splnenie ďalších administratívnych povinností súvisiacich s pobytom v danom štáte je zodpovedný študent. V tejto súvislosti odporúčame kontaktovať zastupiteľký/konzulárny úrad daného štátu a obrátiť sa aj na prijímajúcu univerzitu/inštitúciu.  Informácie týkajúce sa vízovej povinnosti sú dostupné na stránkach Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR.

  • Ak študent ide na mobilitu počas 1. roč. Mgr. alebo 1. roč. PhD. stupňa, na mobilitu môže nastúpiť až po zápise na UPJŠ, ktorým sa (opäť) stáva riadnym študentom.
  • Mobilita nesmie prebiehať v čase, keď má študent na UPJŠ prerušené štúdium.
  • Mobilita nesmie prebiehať v čase, keď má študent už ukončené štúdium na UPJŠ.
  • Študenti, ktorí sa zúčastňujú mobility počas štátnicového ročníka, musia mobilitu ukončiť pred štátnicami.
  • Pred odchodom na mobilitu odporúčame študentovi aby si zistil, čo od neho bude potrebovať jeho fakulta, katedra či ústav v súvislosti s mobilitou i riadnymi študijnými povinnosťami.
  • Ak ide študent na mobilitu cez štátnicový ročník, na katedre/ ústave/ fakulte je potrebné si zistiť, či je možné vycestovať z hľadiska splnenia štátnicových povinností.
  • Ak prijímajúca univerzita vyžaduje jazykový certifikát, študent si musí zistiť, aký typ certifikátu je požadovaný (či nejaký konkrétny alebo stačí len potvrdenie od vyučujúceho jazyka) a doručiť ho na Referát pre zahraničné vzťahy spolu s ostatnými dokumentmi.
  • Ak si chce študent mobilitu skrátiť, môže, ale na mobilite musí ostať minimálne 2 mesiace, v opačnom prípade bude musieť študent vrátiť celý grant (mobilita kratšia ako 2 mesiace nemôže byť uznaná). V prípade, že trvanie mobility podľa certifikátu z prijímajúcej univerzity je viac ako 2 mesiace ale menej ako bolo dohodnuté vo finančnej zmluve, študent bude povinný vrátiť alikvotnú časť grantu za obdobie, o koľko ostal menej.
  • Ak študentovi zabránila v splnení minimálnych požiadaviek nepredvídateľná situácia alebo udalosť („vyššia moc“), ktorú nemohol ovplyvniť, je povinný okamžite informovať koordinátora programu na Referáte pre zahraničné vzťahy UPJŠ.  Následne Referát pre zahraničné vzťahy zhodnotí nahlásenú situáciu a určí, či ju môže považovať za vyššiu moc. 
  • V prípade odstúpenia od mobility je študent povinný o svojom odstúpení písomnou formou informovať Referát pre zahraničné vzťahy s uvedením dôvodu. O odstúpení informuje aj svojho koordinátora.
  • Uznávanie kreditov dovezených z mobility rieši študent na svojej fakulte/ústave/katedre.
  • Dokumenty po návrate z mobility je potrebné odovzdať nielen Referátu pre zahraničné vzťahy, ale kópie potrebuje aj fakultný/katedrový/ústavný koordinátor.
  • Ubytovanie v prijímajúcej krajine si vybavuje študent v spolupráci s prijímajúcou univerzitou.
  • V prípade zmeny bankových údajov, adresy, telefónu alebo emailu, je študent povinný túto skutočnosť oznámiť Referátu pre zahraničné vzťahy čím skôr.

Vízová povinnosť

Vstup do krajín mimo Europskej únie je zvyčajne viazaný vízovou povinnosťou.
Pred odchodom na mobilitu si skontrolujte svoje právne povinnosti.

Kroky počas mobility

Po príchode na prijímajúcu inštitúciu má študent možnosť urobiť zmeny (changes) k pôvodnému LA. Zmeny v LA sa robia ak niektorý predmet zapísaný v LA nakoniec študent nebude na prijímajúcej univerzite študovať alebo ak sa študent rozhodne na prijímajúcej univerzite študovať predmet, ktorý nemal zapísaný v pôvodnom LA. Tieto zmeny je potrebné vypísať do Learning Agreementu – časť During the Mobility – je tam priestor na zmeny voči tabuľke A (predmety na prijímajúcej univerzite) a v tabuľke B (uznávanie na UPJŠ). Možnosť urobiť zmeny v LA musí študent prekonzultovať so svojím koordinátorom na fakulte/ústave/katedre a musí ich podpísať študent, prijímajúca inštitúcia a koordinátor na UPJŠ.  Kompletne podpísané tlačivo je následne potrebné doručiť na Referát pre zahraničné vzťahy (sken je postačujúci). Zmeny musia byť kompletne uzavreté najneskôr do 1 mesiaca od začiatku mobility.

  • 30 dní pred koncom mobility príde študentovi na e-mail výzva na podanie on-line správy EU Survey, ktorú je študent povinný vyplniť do 10 dní od prijatia výzvy.
  • Do 20 dní od podania on-line správy EU Survey bude študentovi doplatených zvyšných 30% grantu. V prípade, že  trvanie mobility bolo kratšie ako to bolo pôvodne dohodnuté vo finančnej zmluve, po návrate sa finančná podpora alikvotne zníži a študent je povinný vrátiť nevyčerpanú alikvotnú časť finančnej podpory na účet univerzity (pozor, mobilita kratšia ako 3 mesiace nie je možná – v takom prípade (s výnimkou vyššej moci)  by študent musel vrátiť celú finančnú podporu).

Podeľte sa s nami!

Chcete zdieľať dojmy z Vašej Erasmus+ mobility v zahraničí s ostatnými študentami a študentkami? Neváhajte a zašlite nám Váš komentár spolu s fotkami na zahrodd@upjs.sk.

Kroky po mobilite

Do 30 dní od ukončenia mobility je potrebné doručiť na Referát pre zahraničné vzťahy:

  • certifikát o trvaní mobility, resp. iný dokument z prijímajúcej univerzity, na ktorom sú uvedené dátumy trvania mobility – ideálne ak je to uvedené v Learning Agreement – After the Mobility
  • výpis známok a kreditov z prijímajúcej inštitúcie  – ideálne ak je to uvedené v Learning Agreement – After the Mobility.

Dokumenty

Learning Agreement for Studies

Bankové údaje

Guidelines to the Learning Agreement for Studies – slovensky

Guidelines to the Learning Agreement for Studies – anglicky


Študuj na UPJŠ