Katedra pedagogickej psychológie a psychológie zdravia je v oblasti vedecko-výskumnej činnosti zameraná na výskum psychologických faktorov rizikového správania dospievajúcich a vysokoškolákov, účinnosti, efektívnosti programov prevencie užívania drog medzi dospievajúcimi a vysokoškolákmi. V súčasnosti je tiež riešiteľom niekoľkých medzinárodných a domácich projektov zameraných na well-being učiteľov a na rodičovskú nadmernú zainteresovanosť v živote detí.
Výskumníci na KPPaPZ fungujú pod značkou PsychoLab RB (Psychological Lab of Risk Behavior), v rámci ktorej vytvárajú medzinárodnú spoluprácu s univerzitami a vedeckými inštitúciami z rôznych krajín.
SAFE SORRY (Better safe than sorry? Identifying causes of overprotective parenting in a changing social world, https://safesorry.be/) realizovaný v rámci ERC Starting Grant, koordinátor Stijn Van Petegem, PhD., Université Libre de Bruxelles. Naša katedra sa k projektu pripojila ako dobrovoľný partner. Hlavným cieľom projektu SAFE SORRY je porozumieť: Čo vedie rodičov k nadmernej angažovanosti v živote ich dospievajúcich detí? Aké sú kultúrne, spoločenské, ekonomické a historické kontexty nadmernej angažovanosti rodičov dospievajúcich.
ISPA (International School Psychology Association) „Global perspectives on teachers’ wellbeing and mental health following the COVID-19 pandemic“
https://warwick.ac.uk/fac/soc/ces/research/current/globalteachermentalhealthcovid19
Well-being a pracovná spokojnosť učiteľov – Slovensko 2023. Vybrané výsledky.
Projekt IMPACT-C19 (International and Multidimensional Perspectives on the Impact of Covid-19 across Generations) pod vedením prof. Radosvety Dimitrovej, Stockholm university v rámci divízie Americkej psychologickej Asociácie (APA) má za cieľ sledovať vnímanie Covid-19, skúsennosti s ním a jeho dopad na ľudí rôznych vekových kategórií v medzinárodných perspektívach. My sme sa zapojili s vekovou skupinou dospievajúcich. Koordinárotom za slovenský tím je doc. Mgr. Mária Bačíková, PhD. (maria.bacikova@upjs.sk).
Medzinárodná štúdia Motivating ‘buy in’ to engage in social distancing (Motivovanie k „prijatiu za svoje“ pravidlá dodržiavania sociálnej vzdialenosti) pod vedením Prof. Nicolete Legate z prestížnej univerzity Illinois Institute of Technology v USA využíva experimentálny dizajn, aby sa zamerala na spôsob komunikácie a jej vplyv na správanie jednotlivcov ohľadom obmedzenia sociálnych kontaktov ako spôsobu obmedzenia šírenia COVID-19. Naša účasť je koordinovaná Mgr. Jozefom Benkom, PhD. et PhD. (jozef.benka@upjs.sk).
Medzinárodná štúdia COVID-19 Multi-Country Student Well-being Study vytvorila konzorcium 25 krajín sveta, ktoré koordinuje University of Antwerp v Belgicku a skúma dopad pandémie nového koronavírusu a infekčného ochorenia COVID-19 na vysokoškolákov – na ich život, štúdium a mentálne zdravie. Vedúca slovenského tímu výskumníkov je prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc. Súčasťou skupiny sú aj psychológovia doc. PhDr. Beáta Gajdošová, PhD., a Mgr. Jozef Benka, PhD. et PhD (jozef.benka@upjs.sk). Ďalšie informácie sú dostupné tu.
Medzinárodný výskum sexuálneho správania (International Sex Survey, ISS) zastrešený katedrou psychológie na kanadskej University of Montréal zahŕňajúci 45 krajín z celého sveta si kladie za cieľ: (1) validizovať verejne dostupné dotazníky, ktoré môžu spoľahlivo posúdiť rôzne sexuálne správanie, ktoré sa môže použiť v budúcom výskume a praxi, (2) preskúmať rizikové a ochranné faktory prispievajúce k problematickým a neproblémovým formám sexuálneho správania (s osobitným dôrazom na nutkavé správanie a problematické používanie pornografie) a (3) identifikácia populácií, ktoré sú vystavené riziku rozvoja problémového sexuálneho správania, na ktoré je možné zamerať sa pri preventívnych opatreniach a zásahoch. Všetky pôvodné informácie o výskume sú k dispozícii tu. Koordinátormi pre slovenskú časť výskumu sú Mgr. Ondrej Kalina, PhD. (ondrej.kalina@upjs.sk) a prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc. Mediálny partner: Tlačová agentúra Slovenskej republiky – TASR
APVV-23-0500 Hlbšie porozumenie well-beingu učiteľov: Zmiešané metódy výskumu well-beingu učiteľov, zahrňujúc vzťah učiteľ-rodič.(Doc. Mgr. Mária Bačíková, PhD. – zodpovedná riešiteľka)
- VEGA 1/0523/20 Problémové správanie dospievajúcich. Prierezová a longitudinálna analýza protektívnych a rizikových faktorov s ním súvisiacich. (Mgr. Mária Bačíková, PhD. – zodpovedná riešiteľka)
- VEGA 1/0371/20 Trendy v prevalencii rizikového správania adolescentov. Školské randomizované kontrolované štúdie prevencie užívania drog slovenských adolescentov (prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.– zodpovedná riešiteľka) Publikačné výstupy projektu VEGA 1/0371/20
- Projekt JUST-2019-AG-DRUGS (IMPRESA) Implementing Methamphetamine Prevention Strategies into Action (Implementácia stratégií prevencie užívania metamfetamínu do praxe) je projekt, zameraný na selekciu a implementáciu konkrétnych intervenčných opatrení zameraných na prevenciu užívania metamfetamínu vo vybraných európskych mestách. Zodpovedný riešiteľ: prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc., zástupca zodpovedného riešiteľa: Mgr. Jozef Benka, PhD. et PhD. (jozef.benka@upjs.sk). Ďalšie informácie sú k dispozícii tu.
- The International Study of Emotional Intelligence (Medzinárodná štúdia emocionálnej inteligencie) je zastrešovaná pracovným tímom zo Slovinska z Filozofickej fakulty University of Ljubljana. Štúdia sleduje predovšetkým úlohu emočnej inteligencie v prežívaní hedonickej a eudaimonickej pohody u študentov vysokých škôl v kontexte rôznych kultúr. Vďaka našej spolupráci na projekte sú do výskumu zapojení aj slovenskí vysokoškoláci popri vysokoškolákoch zo Slovinska, Chorvátska, Čiech, Indie, Ruska a iných krajín. Koordináciu slovenskej časti výskumu má na starosti Mgr. Lucia Barbierik, PhD. (lucia.barbierik@upjs.sk).
- APVV-15-0662 Psychologický mechanizmus zmien rizikového správania školákov a vysokoškolákov. Rizikové správanie a emigračné, migračné zámery. Zodpovedná riešiteľka: Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.
- VEGA 1/0623/17 Analýza sociálno-osobnostných charakteristík dospievajúcich a indikátorov rizikového správania v kontexte rodinných procesov. Zodpovedná riešiteľka: Mgr. Mária Bačíková, PhD.
- KEGA 016UPJŠ-4/2017 – Fidelita programu univerzálnej prevencie užívania návykových látok „Unplugged“ v podmienkach slovenských základných škôl. Zodpovedná riešiteľka: PhDr. Anna Janovská, PhD.
- VEGA1/0713/15 Intrapersonálne a interpersonálne faktory zmien rizikového správania vyskoškolákov a emigračných zámerov vyskoškolákov. Zodpovedná riešiteľka: Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.
- APVV-0253-11 Užívanie drog medzi dospievajúcimi a vysokoškolákmi. Na výskumných dátach založená prevencia užívania drog. Zodpovedná riešiteľka: Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.
- APVV-20-038205. Individuálne, interpersonálne, sociálne a spoločenské faktory rizikového správania v období dospievania a rannej dospelosti. Zodpovedná riešiteľka: Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.
- VEGA 1/1092/12 Životná perspektíva a rizikové správanie vysokoškolákov. Zodpovedná riešiteľka: Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.
- VEGA 1/408/04 Sociálno-psychologická analýza rizikového správania sa vysokoškolákov. Efektívnosť prevencie drogových závislostí a AIDS. Zodpovedná riešiteľka: Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.
- VEGA 1/4518/07 Sociálna kompetencia, sociálna inteligencia a možnosti jej rozvoja. Zodpovedná riešiteľka: Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.
- ÚVSR 1427/2011 Program prevencie drogových závislostí a AIDS pre vysokoškolákov XI. s dôrazom na tvorbu a implementáciu alkoholových politík v univerzitnom prostredí. Iniciatíva oCAP (on Campus Alcohol Policy). Zodpovedná riešiteľka: Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.
- NMCD 2012/31/54 Program prevencie drogových závislostí a AIDS pre vysokoškolákov XII. Univerzitné poradenské služby v prevencii užívania drog s osobitným dôrazom na problémovú konzumáciu alkoholu. Zodpovedná riešiteľka: PhDr. Beáta Gajdošová, PhD.
- Štúdia SLiCE (Students Life Cohort in Europe) je medzinárodná longitudinálna štúdia zaoberajúca sa rôznymi aspektmi zdravia a zdravého správania sa študentov vysokých škôl a je realizovaná na univerzitách v 13 Európskych krajinách. Cieľom štúdie je analyzovať zdravie, so zdravím súvisiace správanie, rovnako ako životné perspektívy študentov vysokých škôl a zaznamenať zmeny v týchto oblastiach v priebehu vysokoškolského štúdia. Cieľom je takisto porovnať zdravie a so zdravím súvisiace správanie študentov medzi jednotlivými európskymi krajinami a identifikovať potreby pre intervenčné programy, ktoré by mohli zlepšiť zdravie študentov. Výkonná rada štúdie SLiCE pozostáva z troch osôb: Rafael Mikolajczyk, M.D. (DE), Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc. (SK), Prof. Guido Van Hal (BE).
- Štúdia SLiCE 2 nadväzuje na nižšie uvedenú štúdiu SLiCE, zameriava sa na zisťovanie životnej perspektívy a emigračných zámerov vysokoškolských študentov počas a po ukončení štúdia. Výskum sa realizuje v Česku, Maďarsku, Litve, Belgicku, Nemecku, vo Veľkej Británii a na Ukrajine.
- UNPLUGGED – Školský program univerzálnej prevencie medzi školákmi (podporený MŠ SR – APVV-0253-11, APVV-15-0662 a VEGA 1/0623/17) je interaktívny program, ktorý sa opiera o model komplexného vplyvu sociálneho prostredia a kombinuje stratégie šírenia informácií a rozvoja životných spôsobilostí, so zvyšovaním povedomia o možnom dopade sociálneho vplyvu na užívanie návykových látok u dospievajúcich. Bol realizovaný v 12 Európskych krajinách a v školskom roku 2017/2018 sa do riešenia projektu skúmania efektívnosti programu „Unplugged“ zapojí vyše 700 žiakov siedmeho ročníka z 24 vybraných škôl z celého Slovenska. Viac informácií nájdete tu.
- „Promoting Psychological Well-Being Globally“. Principal investigator: Bonnie Nastasi, PhD., Associate Director, Centre for Research Support, Walden University, Minneapolis, US Research partner: Olga Orosova, PhD.
- SNIPE Social Norms Intervention for Prevention of Polydrug Use. JUST/2009/DPIP/AG/0964 Local coordinator: Olga Orosova, PhD.
- SPAN Science for Prevention Academic Network je projektom podporeným Európskou komisiou prostredníctvom Programu celoživotného vzdelávania (LLP) s cieľom vytvoriť akademickú sieť výskumníkov v oblasti prevencie a vzdelávania naprieč Európou. Koordinátori projektu: Olga Orosova, Jozef Benka
2024
Bacikova-Sleskova, M., Barbierik, L., & Orosová, O. (2024). Perceived Parental Control, Parent-Adolescent Relationship and Adolescents’ Psychological Adjustment. Does Gender Matter?. Journal of Child and Family Studies, 33(5), 1632-1646.
Fournier, L., Bőthe, B., Demetrovics, Z., Koós, M., Kraus, S. W., Nagy, L., ….Kalina, O….Orosová, O..,… & Billieux, J. (2024). Evaluating the factor structure and measurement invariance of the 20-item short version of the UPPS-P Impulsive Behavior Scale across multiple countries, languages, and gender identities. Assessment, 10731911241259560.
Lin, C. Y., Tsai, M. C., Koós, M., Nagy, L., Kraus, S. W., Demetrovics, Z., …Kalina, O….Orosová, O.… & Sungkyunkwan University’s research team. (2024). The short version of the Sexual Distress Scale (SDS-3): Measurement invariance across countries, gender identities, and sexual orientations. International Journal of Clinical and Health Psychology, 24(2), 100461.
Lewczuk, K., Marcowski, P., Wizła, M., Gola, M., Nagy, L., Koós, M., …Kalina, O….Orosová, O..,.. & Bőthe, B. (2024). Cross-cultural adult ADHD assessment in 42 countries using the adult ADHD self-report scale screener. Journal of Attention Disorders, 28(4), 512-530.
Vargová, L., Kačmár, P., Lačný, M., & Baník, G. (2024). Measuring various aspects of coronavirus anxiety: a psychometric evaluation of Pandemic anxiety and Coronophobia scales from the latent and network perspective. Current Psychology, 43(13), 12261-12274.
Bacikova-Sleskova, M., Barbierik, L., Gajdoš, A. (2024). Family and School Factors Related to Internalizing and Externalizing Problems in Adolescence. International Journal of School & Educational Psychology, 12:1, 54-67. DOI: 10.1080/21683603.2023.2296049
Quintana, G. R., Ponce, F. P., Escudero-Pastén, J. I., Santibáñez-Palma, J. F., Nagy, L., Koós, M., … …Kalina, O….Orosová, O.…& Bőthe, B. (2024). Cross-cultural validation and measurement invariance of anxiety and depression symptoms: A study of the Brief Symptom Inventory (BSI) in 42 countries. Journal of Affective Disorders. Advance online publication
Dědová, M., & Baník, G. (2024). Unlocking the Power of Parenting: Unraveling How Family Atmosphere and Parenting Styles Impact the Pivotal Role in Bullying Behavior. Studia Psychologica, 66(1), 19-34.
Bőthe, B., Nagy, L., Koos, M., Demetrovics, Z., Potenza, M. N., International Sex Survey Consortium, .Kalina, O….Orosová, O.… & Van Hout, M. C. (2024). Problematic pornography use across countries, genders, and sexual orientations: Insights from the International Sex Survey and comparison of different assessment tools. Addiction, 119(5), 928-950.
Gewirtz-Meydan, A., Koós, M., Nagy, L., Kraus, S. W., Demetrovics, Z., Potenza, M. N., ….Kalina, O….Orosová, O.., … & Bőthe, B. (2024). Global cross-cultural validation of a brief measure for identifying potential suicide risk in 42 countries. Public health, 229, 13-23.
2023
Bačíková, M., Barbierik, L., Kalina, O. (2023). Keď dieťa potrebuje nielen psychológa. Grada, ISBN: 978-80-8090-686-3 https://www.grada.sk/ked-dospievajuci-potrebuje-nielen-psychologa-100233/
Gajdošová, B. Orosová, O., & Benka, J. (2023). Sebaodcudzenie a jeho porozumenie z hľadiska autenticity, afektívnych stavov a základných psychologických potrieb. E -psychologie: elektronický časopis ČMPS, 17(3), 1-14.https://doi.org/10.29364/epsy.476
Barbierik, L., Bacikova-Sleskova, M., & Petrovova, V. (2023). The Role of Social Appearance Comparison in Body Dissatisfaction of Adolescent Boys and Girls. Europe’s Journal of Psychology, 19(3), 244-258. 10.5964/ejop.6443
Nováková, J., & Orosová, O. (2023). Consequences of the COVID-19 Pandemic on Teachers and Teacher Students’ Well-Being: Nominal Group Technique. The New Educational Review, 73(3), 11-21.
Paulisova, E., & Orosova, O. (2023). Is Body Surveillance Trivial? A Model of Body Dissatisfaction in Women based on the Sociocultural Model, Self-Determination Theory and Objectification Theory. Polish Psychological Bulletin, 65-78.
Bőthe, B., Koós, M., Nagy, L., Kraus, S. W., Demetrovics, Z., Potenza, M. N., … Kalina, O…Orosová, O….& Vaillancourt-Morel, M. P. (2023). Compulsive sexual behavior disorder in 42 countries: Insights from the International Sex Survey and introduction of standardized assessment tools. Journal of Behavioral Addictions, 12(2):393-407. doi: 10.1556/2006.2023.00028.
Horváth, Z., Nagy, L., Koós, M., Kraus, S. W., Demetrovics, Z., Potenza, M. N., …Kalina, O….Orosová, O....& Bőthe, B. (2023). Psychometric properties of the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT) across cross-cultural subgroups, genders, and sexual orientations: Findings from the International Sex Survey (ISS). Comprehensive Psychiatry, 127, 152427. Doi: 10.1016/j.comppsych.2023.152427.
Lee, C. T., Lin, C. Y., Koós, M., Nagy, L., Kraus, S. W., Demetrovics, Z., …Kalina, O….Orosová, O....& Sungkyunkwan University’s Research Team. (2023). The eleven-item Alcohol, Smoking and Substance Involvement Screening Test (ASSIST-11): cross-cultural psychometric evaluation across 42 countries. Journal of psychiatric research, 165, 16-27. Doi: 10.1016/j.jpsychires.2023.06.033.
Bőthe, B., Koós, M., Nagy, L., Kraus, S. W., Demetrovics, Z., Potenza, M. N., … Kalina, O…Orosová, O….& Vaillancourt-Morel, M. P. (2023). Compulsive sexual behavior disorder in 42 countries: Insights from the International Sex Survey and introduction of standardized assessment tools. Journal of Behavioral Addictions.
Nováková, J., & Orosová, O. (2023). Consequences of the COVID-19 Pandemic on Teachers and Teacher Students’ Well-Being: Nominal Group Technique. The New Educational Review, 73(3), 11-21.
Horváth, Z., Nagy, L., Koós, M., Kraus, S. W., Demetrovics, Z., Potenza, M. N., ...Kalina, O….Orosová, O.…& Bőthe, B. (2023). Psychometric properties of the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT) across cross-cultural subgroups, genders, and sexual orientations: Findings from the International Sex Survey (ISS). Comprehensive Psychiatry, 127, 152427.
Lee, C. T., Lin, C. Y., Koós, M., Nagy, L., Kraus, S. W., Demetrovics, Z., …Kalina, O….Orosová, O.…& Sungkyunkwan University’s Research Team. (2023). The eleven-item Alcohol, Smoking and Substance Involvement Screening Test (ASSIST-11): cross-cultural psychometric evaluation across 42 countries. Journal of psychiatric research, 165, 16-27.
Jovanović, V., Rudnev, M., Abdelrahman, M., Abdul Kadir, N. B. Y., Adebayo, D. F., Akaliyski, P.,… .Bacikova-Sleskova, M…Janovská, A.… & Pilkauskaite Valickiene, R. (2023). The Coronavirus Anxiety Scale: Cross-national measurement invariance and convergent validity evidence. Psychological Assessment. 36(1), 14–29. https://doi.org/10.1037/pas0001270
Sorbring, E., Gurdal, S., Kapetanovic, S., Erlandsson, S. I., Bacikova-Sleskova, M., eds. (2023). Community series in the consequences of COVID-19 on the mental well-being of parents, children and adolescents, volume II. Lausanne: Frontiers Media SA. doi: 10.3389/978-2-8325-3075-7. – 91 s., online. – ISBN 9782832530757.
2022
Gajdošová, B., Orosová, O., Bacikova-Sleskova, M. (2022). Changes in cognitive autonomy during early adolescence. Journal of Language and Cultural Education. 2022, 10(3) DOI: 10.2478/jolace-2022-0015
Barbierik, L., Bačíková-Šléšková, M., Orosová, O. , Benka J. (2022). Autonomy support, psychological control, basic psychological needs and the drive for thinness among early adolescents. Československá psychologie, 66, 212-232.
Orosová, O., Gajdošová, B. & Benka, J. (2022). Serial Mediation Models Testing the Effect of a School-Based Prevention Program on Smoking and Alcohol Consumption. In: Psychology Applications & Developments 8. – Lisabon : InScience Press, 2022, Chapter 15, 169-180.
2021
Orosová, O., Gajdošová, B., & Benka, J. (2021). Academic Stress Factors in Slovak University Students During the Covid-19 Pandemic. The New Educational Review, 65, 122-133.
Kalina, O. et al. (2021) Self-Regulation, Normative Beliefs, Alcohol Use and Consequences among University Students from Eastern Europe. Društvena istraživanja: časopis za opća društvena pitanja: Journal for General Social Issues. Roč. 30, č. 3 (2021), s. 467-485. https://doi.org/10.5559/di.30.3.01
Bacikova-Sleskova, M., Barbierik, L., Janovská, A., Kalina, O., & Orosová, O. (2021). Did perceived parenting in adolescence change as a result of the COVID-19 lockdown? A natural experiment. Couple and Family Psychology: Research and Practice. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/cfp0000167
McAlaney, J., Dempsey, R. C., Helmer, S. M., Van Hal, G., Bewick, B. M., Akvardar, Y., … Orosová, O., Kalina, O.,…& Zeeb, H. (2021). Negative consequences of substance use in European University students: Results from project SNIPE. European addiction research, 27(1), 75-82.
Paulisova, E., Orosova, O., & Barbierik, L. (2021). Direct and indirect relationships between disordered eating, sociocultural factors, satisfaction of basic psychological needs and controlled regulation of exercise in university students. Polish Psychological Bulletin, 52(2).
Abrinkova, L., Orosová, O., De Jesus, S. N., Gajdošová, B., & Bacikova-Sleskova, M. (2021). Resilience Factors, the School-Based Universal Prevention Program “Unplugged” and Healthy Behavior among Early Adolescents. European Journal of Mental Health, 16(2), 55-75.
Čurová, V., Orosová, O., Abrinková, L., & Štefaňáková, M. (2021). The effectiveness of drug use prevention programs on substance use among Slovak schoolchildren. Psychology Applications & Developments VII Advances in Psychology and Psychological Trends Series Edited by: Prof. Dr. Clara Pracana and Prof. Dr. Michael Wang, 129-142.
2020
Orosová, O. a kol. (2020). Na výskumných dátach založená prevencia užívania návykových látok medzi slovenskými školákmi. Efektívnosť programu Unplugged. Košice : Vydavateľstvo ŠafárikPress UPJŠ, 2020. – 270s https://unibook.upjs.sk/sk/filozoficka-fakulta/1453-na-vyskumnych-datach-zalozena-prevencia-uzivania-navykovych-latok-medzi-slovenskymi-skolakmi-efektivnost-programu-unplugged
Bavolar, J., & Bacikova‐Sleskova, M. (2020). Decision‐making styles and mental health—A person‐oriented approach through clustering. Journal of Behavioral Decision Making, 33(5), 629-642. DOI:10.1002/bdm.2183
Hricová, L., Orosová, O., Bačíková, M. (2020). Disordered eating in the context of Self-determination theory. Current Psychology, Roč. 39, č. 2 (2020), s. 608-617. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9782-1
Bavolar, J., & Bacikova-Sleskova, M. (2020). Psychological protective factors mediate the relationship between decision-making styles and mental health. Current Psychology, 39(4), 1277-1286.
Kalina, O. (2020) Value orientations and risky sexual behaviour among first year university students. Health Problems of Civilization (formerly Human and Health) 14, 1, s. 9-17.
Orosová, O., Gajdošová, B., Bačíková-Šléšková, M., Benka, J., & Bavoľár, J. (2020). Alcohol Consumption among Slovak Schoolchildren: Evaluation of the Effectiveness of the Unplugged Programme. Addictology/Adiktologie, 20.
Gajdošová, B., Orosová, O., Benka, J., Van Hal, G., Naydenova, V., Lukács, A., & Petkevičienė, J. (2020). Life satisfaction, dimensions of internalized cultural values and self-efficacy related to emigration intentions for a long-term stay abroad of university students in five European countries. Journal of Language and Cultural Education, 8(2), 53-68.
2019
Bačíková, M. (2019). Psychológia rodičovskej kontroly v dospievaní. Šafárik Press Košice. https://unibook.upjs.sk/sk/psychologia/1196-psychologia-rodicovskej-kontroly-v-dospievani
Gajdošová, B., Orosová, O. (2019). Vybrané psychologické faktory súvisiace s emigračnými zámermi trvalého odchodu vysokoškolákov do zahraničia. Československá psychologie, LXIII(3), 249-264, Roč. 63, č. 3 (2019), s. 249-264.
2018
Gajdošová, B., Orosová, O., Benka, J. (2018) Resilience, Authenticity, Emotionality, and Vulnerability to Alcohol Dependence among Slovak University Students. Adiktologie, odborný časopis pro prevenci, léčbu a výzkum závislostí, 18(3-4), 163-171. https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2019/06/04gajdosova.pdf
Štefaňáková, M., Orosová O., Janovská A. (2018). The Role of Teachers in the Correction of Descriptive Normative Beliefs. Adiktologie, odborný časopis pro prevenci, léčbu a výzkum závislostí, 18(3–4), 207–213. https://www.addictology.cz/wp-content/uploads/2019/06/09stefanakova.pdf
Bavoľár, J., & Bačíkova-Slešková, M. (2018). Do Decision-Making Styles Help Explain Health-Risk Behavior among University Students in Addition to Personality Factors?. Studia Psychologica, 60(2), 71-83. http://www.studiapsychologica.com/uploads/BAVOLAR_SP_2_vol.60_2018_pp.71-83.pdf
Bačíková, M., Hricová, L., Orosová, O., (2018). Zmeny a stabilita vo vybraných rodinných procesoch v priebehu skorej adolescencie. Ceskoslovenska psychologie, 62(3), 197-211.http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=1014
2017
Orosova, O., Benka, J., Hricova, L. , Kulanová, M. (2017). Gender, rootedness, normative beliefs and emigration intentions of Slovak university students. International Migration, 56(4), 172-196. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/imig.12441
Orosová, O., Gajdošová, B. (eds.). (2017). Emigration intentions and risk behaviour among university students. P.J. Šafárik University in Košice, Košice, 328s. ISBN 978-80-8152-562-9. K dispozícii v PDF: https://unibook.upjs.sk/sk/psychologia/896-emigracne-zamery-a-rizikove-spravanie-studentov-vysokych-skol
2016
Berinšterová, M., Orosová, O. Miovský, M. (2016). Vkladanie nádeje významných dospelých a užívanie alkoholu a tabakových cigariet medzi dospievajúcimi: Mediačný efekt sebakontroly. Československá psychologie, 60(2), 106-119.
Brutovská, M, Orosová, O. Kalina, O. (2016). Normatívne presvedčenia, postoje ku konzumácii alkoholu a konzumácia alkoholu u slovenských vysokoškolákov. Československá psychologie, 60(3), 266-277.
Helmer, S., Sebena, R. McAlaney, J., Petkeviciene, J., Salonna, F. & Mikolajczyk, R.T. (2016). Perception of High Alcohol Use of Peers Is Associated With High Personal Alcohol Use in First- Year University Students in Three Central and Eastern European Countries. Substance Use and Misuse, DOI: 10.3109/10826084.2016.1162810
2015
Bacikova-Sleskova, M., Benka, J., & Orosova, O. (2015). Parental employment status and adolescents’ health: the role of financial situation, parent-adolescent relationship and adolescents’ resilience. Psychology & health, 30(4), 400-422.
Berinšterová, M., Janovská, A., Gajdošová, B., Kalina, O., Bačíková, M. (2015). Health-related behavior among schoolchildren. Unplugged-Drug use prevention program in Slovakia. Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafária v Košiciach. K dispozícii v PDF: /public/media/13643/Health-related%20behavior%20among%20schoolchildren.pdf
Orosová, O., Brutovská, M., Benka, J., Bavoľár, J., Šebeňa, R., Hricová, L. (2015). Health-risk behavior among university students. Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. K dispozícii v PDF: /public/media/13643/Health-risk%20behavior%20among%20university%20students.pdf
Gajdošová, B.(2013). Päťfaktorový model osobnosti a správanie súvisiace so zdravím u dospievajúcich. Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
Gajdošová, B., Hvozdík, S., Janovská, A., Sedlák Vendelová, N. (2012). Univerzitné poradenské centrum. Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafária v Košiciach.
Orosová, O., Janovská, A., Kopuničová, V., Vaňová, M. (2012). Základy prevencie užívania drog a problematického používania interntetu v školskej praxi. Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
Bačíková, M., Benka, J., Gajdošová, B., Kalina, O., Orosová, O., Salonna, F., Sedlák Vendelová, N. (2011). Alma Alcohol Mater. Názory študentov na konzumáciu alkoholu a alkoholové polititky v univerzitnom prostredí. Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. K dispozícii v PDF: /public/media/14487/AlmaAlcoholMater.pdf
Orosová, O.,Madarasová-Gecková, A., Šléšková, M., Gajdošová, B., Lazarová, B. (2005). Psychológia a pedagogická psychológia I. Vybrané kapitoly zo všeobecnej, vývinovej, sociálnej a pedagogickej psychológie pre učiteľov. Košice, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
Orosová, O., Gajdošová, B., Salonna, F. (2007). Prevencia a prediktívne faktory užívania drog. Košice, Harlequin
Orosová, O., Gajdosova, B., Bacikova-Sleskova, M., Salonna, F., Sebena, R. (2009). Health-related behaviour among adolescents and young adults. Košice, Equilibria.
Od roku 2018 bola rozvíjaná spolupráca so zahraničnými partnermi riešenia cieľa projektu týkajúceho sa emigračných zámerov vysokoškolákov:
1. Sofia University, Bulharsko
2. Karlova univerzita v Prahe, Česká republika
3. University of Miskolc, Maďarsko
4. University of Health Sicences, Litva
5. University of Antwerp, Belgicko
6. Uzhorod National University, Ukrajina
7. Černovická univerzita, Ukrajina
8. V roku 2018 sa výskumný tím pripojil k medzinárodnej štúdii: The International study of emotional intelligence: University of Ljubljana, University of Rijeka.
9. University of Hamburg (Nemecko)
10. Prof. Dr. Saul Neves de Jesus (University of Algarve, Potrugalsko)
Katedra sa získaním súhlasu etickej komisie UPJŠ stala v roku 2010 výskumným riešiteľom v rámci medzinárodného projektu SLiCE (Student Behaviour and Life Perspective Cohort study in Europe) za slovenskú stranu. Na tomto projekte katedra spolupracuje s naseledujúcimi univerzitami: Catholic University Lublin (Poland). Charles University in Prague (Czech Republic), Eötvös Loránd University (Hungary), Hacettepe University (Turkey), Lithianian University of Health Science (Lithuania), Rouen University Hospilat (France), Sofia University „St. Kliment Ohridski“ (Bulgaria), University of Amsterdam (Netherland), University of Antwerp (Belgium), University of Bielefeld (Germany), University of Bradford (UK), University of Bremen (Germany), University of Miskolc (Hungary), University of Sounthern Denmark (Denmark).
V roku 2011 získaním súhlasu Etickej komisie pracovníci katedry spolupracujú na medzinárodnom projekte Social Norms Intervention for the Prevention of Polydrug Use (SNIPE), DPIP Project No. JUST/2009/DPIP/AG/0964. V tomto projekte katedra kooperuje s nasledovnými univerzitami: the University of Bradford, the University of Antwerp, the University of Bremen, the University of Southern Denmark, the University of Navarra, Marmara University.
V rámci projektu APVV-0253-11 Užívanie drog medzi dospievajúcimi a vysokoškolákmi. Na výskumných dátach založená prevencia užívania drog, ktorého súčasťou je overovanie školského programu univerzálnej prevencie užívania drog UNPLUGGED, spolupracuje katedra s Klinikou Adiktologie 1. lekárskej fakulty Všeobecnej fakultnej nemocnice Karlovej Univerzity v Prahe.
Od akademického roka 2009/2010 má Katedra podpísané dohody o výskumnej a vzdelávacej spolupráci najmä prostredníctvom medzinárodnej grantovej agentúry Erazmus s Masarykovou Univerzitou v Brne a s Univerzitiou Južného Dánska v Esbjergu.
Pracovníci katedry sú pravidelnými posudzovateľmi článkov v karentovaných a iných recenzovaných indexovaných časopisoch, konferenčných abstraktov a príspevkov ako aj národných vedecko-výskumných projektov. Zamestnanci katedry sú zároveň členmi medzinárodných vedeckých asociácií a participujú na domácich i zahraničných konferenciách aj ako moderátori konferenčných sekcií.
Konferencie
Konferencia k výsledkom výskumu ohľadne prevencie užívania návykových látok bola realizovaná v roku 2019 Katedrou pedagogickej psychológie a psychológie zdravia.
Názov: Program prevencie užívania návykových látok Unplugged medzi slovenskými školákmi. Implementácia výsledkov skúmania do praxe školských psychológov
Termín: 11.12.2019
Miesto: Katedra pedagogickej psychológie a psychológie zdravia, Filozofická fakulta, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Minerva, Moyzesova 9, Košice
Virtuálne prezentácie sú k dispozícii tu: /filozoficka-fakulta/katedra-pedagogickej-psychologie-a-psychologie-zdravia/APVV-15-0662/
Účasť na konferenciách v roku 2020
Prezentácia výsledkov projektu na zahraničných vedeckých konferenciách: | |||
International Psychological Applications Conference and Trends 2020 (InPACT), 25th – 27th April 2020 in Funchal in the Madeira Archipelago, Portugal | |||
2. | Hricová, L., Bacikova-Sleskova, M., Orosová, O., & Abrinková, L. (2020). | The association between internalized and externalized problem behavior among Slovak early adolescents | Virtual presentation |
3. | Abrinková L., Orosová, O., Bacikova–Slesková, M. (2020). | Family adversity factors and external resources of resilience in a one-year follow-up | Virtual Presentation |
4. | Lučanská, F., Orosová, O., Dobrowolska Kulanová, M., & Abrinková, L. (2020). | Well-being and emigration plans among university students in Slovakia: the mediation effect of rootedness | Virtual Presentation |
“Adolescent in the city: Inequality and opportunities” (April 14-16, 2020), Moscow, Russia | |||
5. | Bacikova, M. (2020) | Do adolescents need parental control? Prispevok v zborníku | Virtual presentation |
16th World Congress on Public Health (12-16 October 2020), Rome, Italy | |||
6. | Orosova, O., Benka, J., Gajdosova, B. | Future orientation in context of school support, and the Unplugged program among Slovak children Poster | Poster display |
7. | Benka, J., Orosova, O., Gajdosova, B. | Internalization of social norms and its relevance in changing risk behavior in Slovak adolescents Poster | Poster display |
Prezentácia výsledkov projektu na domácich vedeckých konferenciách: | |||
Odborná konferencia KOUČING A SUPERVÍZIA, Košice, 26. 2. 2020 | |||
1. | Janovská, A. | Supervízia – nástroj podpory učiteľov Prezentácia |