Projekt APVV-23-0500 Hlbšie porozumenie well-beingu učiteľov: Zmiešané metódy výskumu well-beingu učiteľov, zahrňujúc vzťah učiteľ-rodič (WellTes)
Rozhovory s učiteľmi základných škôl
Jedným z cieľov projektu je porozumieť vzťahu medzi učiteľom a rodičom žiaka. Zaujíma nás, ako sa učitelia cítia v kontakte s rodičmi, s akými situáciami sa stretávajú, do akej miery rôzne situácie v kontakte s rodičmi súvisia s ich well-beingom. Konkrétne sa zameriavame na nadmernú angažovanosť rodičov v škole, ktorá je vnímaná ako faktor ohrozujúci well-being učiteľa. Tento cieľ naplníme prostredníctvom kvalitatívneho výskumu. V novembri začíname zber dát prostredníctvom rozhovorov s učiteľmi základných škôl. Prvotný nábor učiteľov signalizuje záujem o danú tému a veríme, že výsledky budú čoskoro využiteľné nielen vo vedeckej oblasti ale aj v učiteľskej praxi.
14.11.2024
Cieľom predkladaného projektu je porozumieť a podporiť well-being učiteľov v národnom a medzinárodnom kontexte prostredníctvom využitia zmiešaných metód (kvantitatívnych, kvalitatívnych a experimentálnych). Na well-being je nahliadané v kontexte kvality života, prevažujúceho pozitívneho prežívania, schopnosti optimálne fungovať v interpersonálnych vzťahoch, ako aj vo vzťahu k sebe samému, nachádzať v živote zmysel a napĺňať ciele.
V rámci pracovného balíka WP1 sa s využitím existujúcej medzinárodnej spolupráce zameriame na výskum faktorov, ktoré prispievajú k well-beingu učiteľov a budúcich učiteľov s dôrazom na stres a zvládanie.
WP2 bude zameraný na well-being učiteľov s dôrazom na ich vzťahy s rodičmi žiakov, komunikáciu učiteľ-rodič a nadmernú angažovanosť rodičov v školskej práci detí.
V rámci WP3 bude vytvorený intervenčný program a prostredníctvom medziskupinového experimentálneho dizajnu bude overovaná jeho efektívnosť. Intervencia bude zameraná na zlepšovanie vzťahu rodič-učiteľ, sebaúčinnosť učiteľa v komunikácii s rodičmi ako i na zvládanie situácií s problémovými či nadmerne angažovanými rodičmi.
Pre lepšie porozumenie komplexnosti WB učiteľov bude využitý originálny štatistický prístup – sieťová analýza.
Stanovené ciele bude možné dosiahnuť vďaka našej predchádzajúcej skúsenosti s prácou s rozsiahlymi medzinárodnými datasetmi; s overovaním efektívnosti prevenčných programov; so sieťovou analýzou ako aj vďaka viacerým prebiehajúcim medzinárodným spoluprácam. Odborná verejnosť bude o výsledkoch projektu informovaná vo forme vedeckých štúdií a prezentácií na národných a medzinárodných konferenciách. Praktické využitie získaných poznatkov bude možné vďaka implementácii intervenčného programu do profesijného rozvoja učiteľov; a vzdelávania budúcich učiteľov.
WP1 – Well-being učiteľov a budúcich učiteľov
- Cieľ 1- kvantitatívny: Skúmať psychologický well-being učiteľov a spokojnosť so zamestnaním. V rámci spolupráce s ISPA (Medzinárodná asociácia školskej psychológie) analyzovať výsledky výskumu well-beingu slovenských učiteľov v post-pandemickom období s dôrazom na socio-kultúrny aspekt. Využiť sieťovú analýzu na hlbšie porozumenie komplexnej štruktúre well-beingu učiteľov.
- Cieľ 2 – kvalitatívny: Skúmať well-being učiteľov a budúcich učiteľov; skúmať psychologicky zdravé prostredie (napr. doma, v škole, v komunite, v spoločnosti); skúmať faktory, ktoré ovplyvňujú well-being a mentálne zdravie učiteľov a budúcich učiteľov; skúmať rolu školy, rodiny, komunity a spoločnosti v podpore ozdravovania sa.
- Cieľ 3 – kvantitatívny: Skúmať vzťah medzi vnímaným stresom a well-beingom budúcich učiteľov; skúmať mediačný efekt depresivity, osamelosti a osobných zdrojov na vzťah medzi vnímaným stresom a well-beingom budúcich učiteľov.
WP2 – Well-being učiteľov v kontexte vzťahu učiteľ-rodič
- Cieľ 4 – kvantitatívny: Skúmať faktory well-beingu učiteľov v kontexte vzťahu učiteľ-rodič, sebaúčinnosť učiteľa v kontexte nadmernej angažovanosti rodičov v školskej práci detí. Využiť sieťovú analýzu na hlbšie porozumenie problematike vzťahu učiteľ-rodič.
- Cieľ 5 – kvantitatívny: Skúmať faktory nadmernej angažovanosti rodičov v školskej práci dieťaťa s dôrazom na kultúrne a spoločenské faktory.
- Cieľ 6 – kvalitatívny: Skúmať aké rodičovské správanie vnímajú učitelia ako nadmernú angažovanosť. Analyzovať, či a do akej miery je nadmerná angažovanosť rodičov v škole a školskej práci vnímaná ako rizikový faktor pre well-being učiteľa. Analyzovať pohľad učiteľov na možnosti riešenia problémov s nadmerne angažovanými rodičmi.
WP3 – Intervenčný program
- Cieľ 7 – Vytvoriť intervenčný program zameraný na zlepšenie well-beingu učiteľa prostredníctvom zlepšenia vzťahov s rodičmi.
- Cieľ 8 – Overiť efektívnosť intervenčného program prostredníctvom medziskupinového experimentálneho dizajnu.
Doc. Mgr. Mária Bačíková, PhD. – zodpovedná riešiteľka
Prof. PhDr. Oľga Orosová, CSc.
Doc. PhDr. Beáta Gajdošová, PhD.
Doc. Mgr. Gabriel Baník, PhD.
Mgr. Jozef Benka, PhD. et PhD.
PhDr. Anna Janovská, PhD.
Mgr. Ondrej Kalina, PhD.
Mgr. Janka Liptáková
Mgr. Zuzana Michalove