Prejsť na obsah

Holá pravda sú najlepšie mimikry

1minút, 45sekúnd

(K premiére predstavenia Biedermann a podpaľači)

Študentské divadlo pri Katedre germanistiky FF UPJŠ v Košiciach uviedlo hru švajčiarskeho dramatika Maxa Frischa Biedermann a podpaľači/Biedermann und die Brandstifter. Po dvoch úspešných komédiách (Rozbitý džbán/Der zebrochene Krug a Cesta Lanny 8/Die Reise der Lanna 8) inscenovali mladí herci 15. 3. 2016 o 19:00 hodine v bábkovom divadle politicky inšpirovanú drámu. Scéna plná čitateľných symbolov a solídne výkony hercov vytvárajú pochmúrny dej, nastoľujúci otázku odhaľovania maskovaného zla a zaujatia pevného postoja voči nemu.
O prístrešie u dobre situovaného mešťana Gottlieba Biedermanna požiada asociál. Biedermann, ktorý síce týra svoju manželku a chladnokrvne odmieta žiadosť vdovy po svojom spoločníkovi, sa chce ukázať ľudským a prijme asociála Schmitza pod svoju strechu. Do podkrovia vily sa nasťahuje aj Schmitzov komplic. Hoci Biedermann a jeho manželka majú viacero indícií, že ide o podpaľačov, zakrývajú si oči pred pravdou a klamú sami seba. Odmietajú spoznať v podnájomníkoch svojich nepriateľov a namiesto toho ich pozvú na hostinu. Práve vtedy však začne horieť a na povale sú už pripravené sudy s benzínom…
Frisch vo svojej hre kritizoval tichý súhlas a pasivitu občanov pri prenikaní extrémizmu. Inšpirovali ho aj udalosti v Československu v roku 1948, keď sa do vlády dostali komunisti a vo februári sa im následne podaril štátny prevrat. Ako povedal Pavol Hučka, režisér inscenácie a predstaviteľ Gottlieba Biedermanna, aj cieľom košickej inscenácie bolo, okrem iného, poukázať na rastúce nebezpečenstvo pravicového extrémizmu v slovenskej spoločnosti, pred ktorým sme si ešte donedávna zatvárali oči – pretože holá pravda sú najlepšie mimikry a aj tak jej nik nechce veriť.

Text: Dr. rer. pol. Michaela Kováčová
         Katedra germanistiky FF UPJŠ v Košiciach


Študuj na UPJŠ