Prejsť na obsah

Denný STEM tábor na UPJŠ vzbudzuje záujem školákov o prírodné vedy

3minút, 39sekúnd

Denný STEM tábor organizuje Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (UPJŠ) ako jednu z aktivít v rámci národného projektu DiTEdu – Digitálna transformácia vzdelávania a školy. Tábor sa realizuje v dvoch turnusoch 15. – 19. júla 2024 pre žiakov 5. – 6. ročníka základných škôl a 22. – 26. júla 2024 pre žiakov 7. – 9. ročníka základných škôl alebo ekvivalentov osemročných gymnázií.

Cieľom tábora je vzbudiť u detí základných škôl zvedavosť o prírodné vedy hravou formou. V prvom turnuse sa tábora zúčastnilo 25 detí, v druhom 21 detí. Niektorí účastníci sa prihlásili do tábora druhýkrát, čo svedčí o jeho popularite nielen u rodičov, ale aj ich ratolestí. „Dvojtýždňový program pre deti pripravil a realizoval 10-členný expertný tím Národného centra pre digitálnu transformáciu vzdelávania (NCDTV) na UPJŠ. Toto pracovisko vzniklo s podporou národného projektu DiTEdu nielen na UPJŠ, ale aj na Univerzite Komenského v Bratislave,“ uviedol riaditeľ Centra celoživotného vzdelávania a podpory projektov UPJŠ doc. RNDr. Dušan Šveda, CSc.

STEM tábor otvára dvere do digitálneho sveta pre tínedžerov. Je plný zábavy  a aktivít, ktoré prebudia vášeň pre technológie. Táborníci si vyskúšali programovanie hier v Pythone, vytvorili rôzne aplikácie, odhalili tajomstvá ukryté v QR kódoch a preskúmali možnosti umelej inteligencie. Zároveň sa naučili, ako sa chrániť pred online hrozbami a ako zodpovedne používať technológie. V bloku fyzika sa deťom ponúkol náhľad do vednej disciplíny, s ktorou  sa pravdepodobne v škole len tak bežne nestretávajú – astronómia láka deti všetkých vekových kategórií. Identifikovali všetky súhvezdia na nočnej oblohe a spoznali príbehy tých najznámejších. Naučili sa pracovať s online aplikáciou a všetky nové vedomosti    si utvrdili   prostredníctvom tvorby niťových súhvezdí na nástenkách a riešenia netradičných tajničiek rôznej náročnosti. Fyzikálne a chemické vlastnosti látok žiaci objavovali pozorovaním a pokusmi. S látkami používanými v kuchyni uskutočnili farebné pokusy, ako sú dúha vo valci, lávová lampa, chromatografia na kriede, vyrobili si farebné šumienky a šumivé bomby. Pozorovali farebné zmeny zlúčenín mangánu s rôznymi oxidačnými číslami (manganistanový chameleón) a výluhu z červenej kapusty ako pH indikátora. Získali nové poznatky a vyskúšali si prácu s interaktívnou periodickou tabuľkou chemických prvkov. V rámci biológie boli aktivity realizované priamo v areáli Botanickej záhrady UPJŠ v Košiciach so zameraním na skupinovú prácu v teréne, kreativitu, komunikáciu či zlepšenie biologických poznatkov. „Spoznávali sme rastliny a ich vlastnosti. Počas skúmania stromov sme si vytvorili aj pomôcku na určovanie druhov stromov. Z nájdených prírodnín sme vytvorili model znázorňujúci stavbu ľudského tela, rastlinnej a živočíšnej bunky. Predstavili sme si aj alternatívu bunky ako malého mesta – Bunkopolis,“ vysvetlila RNDr. Anna Mišianiková, PhD., lektorka danej aktivity. Na predmete geografia táborníci objavili nové zákutia planéty Zem a vysvetlili     si mnohé fenomény spoločnosti s použitím každodenných technológií. Matematický blok bol zameraný na niekoľko tém. Prvou z úloh bolo pomocou hracích kociek pochopiť základné fungovanie pravdepodobnosti, ktorá robí väčšine žiakov v škole problém. Druhou témou z oblasti topológie bol slávny Möbiov pásik. Program bol ukončený matematickou súťažou, v ktorej si deti zmerali svoje sily a hravou formou zopakovali učivo, ktoré im už bolo vysvetlené v škole. „Pre starších žiakov máme pripravenú prácu s pentamímami, ktorá rozvíja matematické zručnosti a podporuje porozumenie obvodu a obsahu,“ priblížila lektorka aktivity Mgr. Patrícia Melicherová.


Študuj na UPJŠ